FAQ
Hvis du ikke finder svar på dit spørgsmål her, kan du sende os en mail på hej@frihedsbrevet.dk. Vi svarer hurtigst muligt.
Vil du i kontakt med redaktionen, kan du skrive til dem på redaktionen@frihedsbrevet.dk eller krypteret på frihedsbrevet@protonmail.com
Senest opdateret: September, 2024.
Om medlemskab og brugerprofil
Hvordan bliver jeg medlem?
Vi er glade for, at du spørger. Du kan for eksempel starte her: Frihedsbrevet.dk/bliv-medlem, eller du kan klikke ‘Bliv medlem’ øverst i højre hjørne. Her vælger du, om du vil betale månedligt eller årligt.
Indtast din e‑mailadresse – vær opmærksom på at indtaste denne korrekt. Vælg, om du vil betale med MobilePay eller kort (Mastercard, VISA, VISA/DK). Udfyld dine betalingsinformationer. Vælger du MobilePay, skal du godkende aftalen i MobilePay-appen. Når betalingen er gennemført, beder vi dig om at oprette en adgangskode, som du skal bruge til at logge ind i fremtiden for eksempel i vores app.
Hvis du ikke opretter en adgangskode med det samme, vil du blive bedt om det, næste gang du forsøger at logge ind på Frihedsbrevet.dk.
Hvordan opsiger jeg mit medlemskab?
Du opsiger dit medlemskab i din selvbetjening. I bunden af siden, finder du muligheden for at opsige.
Vær opmærksom på, at opsigelsen skal modtages inden fornyelsen. En opsigelse der modtages efter en fornyelse, vil træde i kraft ved udgangen af betalingsperioden. Opsigelser modtages ikke på e‑mail, men du er naturligvis velkommen til at kontakte os med spørgsmål til, hvordan du opsiger. Hvis du har problemer med opsigelsen, hjælper vi dig indenfor 2 hverdage.
Du kan ikke opsige dit medlemskab i vores app eller i et nyhedsbrev.
Jeg har opsagt mit medlemskab, men nu har jeg fortrudt. Hvad gør jeg?
Hvis du har opsagt dit medlemskab, kan du genaktivere det i hele perioden frem til, at det udløber. I din selvbetjening skal du blot klikke ‘Genaktiver’ i toppen af siden. Derefter fortsætter dit medlemskab som vanligt.
Hvordan genkøber jeg et medlemskab, hvis jeg tidligere har været medlem?
Hvis du er logget ind på Frihedsbrevet.dk, kan du besøge din selvbetjening og købe der. Hvis du ikke er logget ind, kan du blot følge guiden i spørgsmålet ‘Hvordan bliver jeg medlem?’. Som tidligere medlem vil du blive bedt om at logge ind med din adgangskode efter dit køb er gennemført.
Har du imidlertid mistet din adgangskode, skal du nulstille den for at logge ind.
Hvordan nulstiller jeg min adgangskode?
Du kan nulstille eller ændre din adgangskode på flere måder. Du kan gøre det i appen på login-skærmen, eller du kan gøre det på Frihedsbrevet.dk
Hvis du er logget ind, men du ønsker at ændre din adgangskode, kan du gøre det her. Under dine oplysninger, er der mulighed for at ændre din eksisterende adgangskode.
Er du ikke logget ind, kan du klikke ‘Log ind’ øverst i højre hjørne, og derefter kan du klikke på ‘Nulstil adgangskode’. Du skal nu indtaste din e‑mail og klikke nulstil. Du modtager en e‑mail fra os, hvor du skal klikke på linket og oprette en ny adgangskode. Du vil automatisk blive logget ind.
Hvis du har foretaget et køb, hvor du ikke har oprettet en adgangskode, vil du ikke kunne logge ind næste gang, før du har oprettet en adgangskode. Du skal derfor nulstille den på samme måde, som hvis du har mistet adgangskoden.
Jeg har betalt for et årsabonnement. Kan jeg overføre abonnementet til en ny profil?
Det er ikke muligt at overføre dit abonnement til en ny profil. I særlige tilfælde, hvor du ikke har adgang til den e‑mailadresse, som din bruger er oprettet med, kontakt hej@frihedsbrevet.dk.
Hvordan ændrer jeg e‑mailadressen tilknyttet mit abonnement?
Din e‑mailadresse er unik for den profil, du opretter. Hvis du ønsker at bruge en anden e‑mail, skal du derfor oprette en ny profil og dertil købe et abonnement. Vi har mulighed for at rette slåfejl, hvis du kontakter os på hej@frihedsbrevet.dk
Jeg har opsagt mit medlemskab, og nu vil jeg gerne have slettet min brugerprofil. Hvordan gør jeg det?
Ifølge europæisk lovgivning, har du ret til at få slettet data, der vedkommer din person, uden unødvendig forsinkelse. Kontakt hej@frihedsbrevet.dk med dit ønske om at få slettet dine brugerdata. Vi sletter derefter alt data, der kan spores tilbage til dig inklusiv samtykke til markedsføring. Vi beholder e‑mailkorrespondancen, hvor du har bedt om at blive slettet, med mindre du specifikt beder os om at slette denne.
Om betaling og priser
Jeg vil gerne skifte fra månedlig til årlig betaling. Hvordan gør jeg?
Du sparer 209 kr. ved et årligt medlemskab, og derfor giver det god mening at vælge årlig betaling, hvis du kan lide Frihedsbrevets indhold. Du kan skifte din betalingsperiode fra månedlig til årlig eller årlig til månedlig her – klik ‘Skift til betalingsperiode’ og bekræft dit valg. Ændringen træder i kraft ved næste betaling.
Hvad koster et medlemskab hos Frihedsbrevet?
Et medlemskab på Frihedsbrevet koster enten 99 kr. om måneden eller 979 kr. om året. Du sparer altså 209 kr. ved at vælge samlet årlig betaling frem for månedlig betaling.
Du kan altid opsige fra en betalingsperiode til den næste. Det betyder, at hvis du opsiger medlemskabet, er du kun bundet i den periode, du allerede har betalt for. Betalingen for et medlemskab bliver derfor heller ikke delvist refunderet, da du har adgang i hele den betalte periode.
Min kortbetaling er fejlet – hvad gør jeg?
Når din betaling fejler, er den hyppigste årsag, at dit betalingskort er blevet spærret eller er udløbet. Det er derfor nødvendigt at opdatere dine betalingsinformationer.
Du vil modtage en e‑mail fra os, som forklarer, hvad du skal gøre. Vi påminder dig løbende, hvis din betaling er fejlet. Hvis du af en eller anden grund ikke modtager vores e‑mail, kan du også selv opdatere dit betalingsmiddel i selvbetjeningen under ‘Dine betalinger’. Her kan du tilføje, slette og udskifte betalingsmidler.
Ved du allerede nu, at dit kort udløber inden næste betaling, kan du skifte kortet her, eller skifte til MobilePay.
Jeg betaler med MobilePay, og min betaling er fejlet – hvad gør jeg?
Da MobilePay også er knyttet op til et betalingskort, kan du også her komme ud for, at kortet ikke er opdateret. MobilePay vil som regel selv informere dig om, at du har et udløbet kort i appen.
I MobilePay kan du tilføje et nyt kort i toppen af hjem-siden. Derefter kan du åbne dit Frihedsbrevet-abonnement, som du finder under ‘Aktiviteter → ‘Faste betalinger’. Her kan du skifte kortet ud.
Noget går galt, når jeg er i gang med at købe et abonnement. Hvad gør jeg?
I sjældne tilfælde sker det, at vores hjemmeside ikke svarer, når du forsøger at foretage et køb. Du kan for eksempel støde på fejl 408 eller 504. I langt de fleste tilfælde, vil du kunne genindlæse siden og lande på forsiden eller samme sted, som du forlod. Herefter kan du forsøge at starte købet igen.
Vær også opmærksom på, at når du har indtastet betalingsinformationer eller swipet i MobilePay, kan der gå nogle minutter, inden abonnementet er oprettet. Det er vigtigt, at du venter, indtil du bliver sendt videre.
Hvorfor skal man bruge MitID, når man betaler for et medlemskab?
Det skal du, fordi vi følger reglerne om kundeautentifikation, som du kan læse mere om på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside her. Du skal ikke bruge MitID, hvis du betaler med MobilePay, fordi MobilePay selv foretager autentifikationen. Det er ikke muligt at oprette en betalingsaftale uden at godkende denne i enten MobilePay eller med MitID.
Om Frihedsbrevets app
Hvor finder jeg Frihedsbrevets app?
Du kan hente Frihedsbrevet i både App Store og Google Play Store.
Klik her for at hente Frihedsbrevets app til iOS
Klik her for at hente Frihedsbrevets app til Android
Hvis du har nogle særlige ønsker til appen, er du altid velkommen til at dele dem med os.
Kan jeg bruge appen, hvis jeg ikke er medlem af Frihedsbrevet?
Du skal have et aktivt medlemskab for at bruge Frihedsbrevets app. Oplever du, at du ikke kan logge ind, selvom du har et aktivt medlemskab, kan det skyldes, at din betaling er fejlet, og dit medlemskab er sat på hold.
Kan jeg vælge nyhedsbreve eller købe medlemskab i appen?
Nej, appen giver dig adgang til alt vores indhold, men du styrer indstillinger for dit abonnement, betalinger og tilmelding til nyhedsbreve i selvbetjeningen på Frihedsbrevet.dk.
Om nyhedsbreve og notifikationer
Hvilke nyhedsbreve har jeg adgang til som medlem, og hvor tilmelder jeg mig?
Som medlem af Frihedsbrevet kan du frit til- og framelde dig alle nyhedsbreve i selvbetjeningen under ‘Dine oplysninger’. Når du opretter medlemskabet bliver du automatisk tilmeldt Chefredaktørens bogmærker, som er et ugentligt nyhedsbrev, der samler op på de vigtigste historier fra ugen.
Derudover kan du vælge at få Fri Mads og Fri Tænkning i din indbakke. Vi vil også sende dig introduktionsmails, når du starter dit medlemskab, og e‑mails, når vi kommer med nye podcastdokumentarer og lignende.
Hvad gør jeg, hvis jeg modtager for mange mails fra jer?
Du kan afmelde dig nyhedsbreve i selvbetjeningen under ‘Dine oplysninger’. Husk at gemme dine valg. Dette kan du gøre, hvis du har en brugerprofil hos Frihedsbrevet, uanset om du har et aktivt medlemskab eller ej.
Jeg har opsagt mit medlemskab og vil ikke længere modtage mails fra jer. Hvor afmelder jeg mig?
Når du har opsagt dit medlemskab, har du stadig adgang til din brugerprofil på Frihedsbrevet.dk. Det er her du kan vælge, om du stadig vil modtage nyhedsbreve. Chefredaktørens bogmærker er nemlig et gratis nyhedsbrev, som du fortsat vil modtage, hvis du har givet samtykke hertil. Det samme gælder nyheder og gode tilbud, hvis du ikke har afmeldt dig. Vær opmærksom på, at så længe du har en brugerprofil hos Frihedsbrevet, skal vi kunne komme i kontakt med dig, når det handler om din profil. Det kunne for eksempel være med en opdatering af brugerbetingelser eller ved deaktivering af din profil.
Hvordan undgår jeg, at jeres mails lander under ’Promoveringsfanen’ i Gmail?
Det kan tage tid for et nyt medie at blive genkendt af diverse mailklienter, og derfor kan det desværre ske, at vores nyhedsbreve lander i promoveringsfanen. Næste gang du modtager et nyhedsbrev fra for eksempel Mads Brügger, kan du flytte e‑mailadressen til den primære mappe og godkende, at mads@frihedsbrevet.dk i fremtiden skal lande her. Du kan også tilføje Frihedsbrevet til din kontaktliste. Når du gør dette, hjælper det faktisk også vores andre medlemmer.
Hvordan slår jeg notifikationer i appen til og fra?
Når du første gang kommer ind i appen, spørger vi dig, om vi må sende notifikationer. Vi sætter pris på, at du siger ja tak, da det er den nemmeste måde at nå ud til dig, når vi udkommer med nyt indhold. Du kan slå notifikationer til og fra i appens indstillinger på din smartphone.
Om rabatter, virksomheder og gavekort
Kan jeg forære et medlemskab i gave?
Ja, du kan købe et gavekort til et abonnement på Frihedsbrevet i vores butik Frihedsbrevet: https://butik.frihedsbrevet.dk. Du kan købe enten 6 eller 12 måneder.
Jeg henvender mig fra en virksomhed. Kan vi købe et erhvervsabonnement?
Hvis du er interesseret i at købe adgang til flere ansatte i en virksomhed, er du velkommen til at kontakte os på hej@frihedsbrevet.dk. Oplys gerne CVR-nummer og antal ønskede abonnementer, når du henvender dig.
Har Frihedsbrevet rabatordninger til studerende og pensionister?
Vi giver rabat til studerende og til folke- og førtidspensionister. Som studerende kan du tilmelde dig og se gældende betingelser og priser her. Som pensionist kan du finde det her.
Hvis jeg allerede har et medlemskab, kan jeg så skifte til studie- eller pensionistpris?
Ja, det kan du. Som udgangspunkt vil det træde i kraft ved næste betaling. For at skifte skal du kontakte os på hej@frihedsbrevet.dk og gerne vedlægge bevis for din status som studerende eller pensionist.
Jeg har fået et gavekort, men jeg har allerede et medlemskab. Hvad gør jeg?
Du kan tilføje en rabatkode på i din selvbetjening på siden ‘Dit medlemskab’. Tilføj gavekoden nederst på siden, og husk at aktivere den. Dette gælder dog kun, hvis du betaler månedligt. Betaler du årligt, skal du kontakte os på hej@frihedsbrevet.dk.
Jeg har en rabatkode. Hvordan tilføjer jeg den?
Du tilføjer rabatkoden ved at klikke ‘Tilføj rabatkode’ ved tilmelding. Husk at aktivere koden. Vær opmærksom på, om rabatkoden gælder for det medlemskab, du er ved at købe. Du kan ikke kombinere rabatkoder med hinanden, eller med gavekort eller rabatterede medlemskaber så som et studiemedlemskab.
Hvis du modtager en rabatkode eller et gavekort som eksisterende medlem, kan du tilføje det på i din selvbetjening under ‘Dit medlemskab’. Vær igen opmærksom på, om rabatkoden gælder for det medlemskab, du har. Hvis du er i tvivl, er du velkommen til at kontakte os.
Mit gavekort eller rabatkode burde give mig et medlemskab uden beregning, men MobilePay beder mig om at betale 1 kr. Hvorfor?
MobilePay tager 1 kr. i gebyr for at oprette din betalingsaftale. En betalingsaftale er påkrævet for at få adgang til Frihedsbrevet, også selvom dit medlemskab er dækket af rabatkoden.
Om Frihedsbrevets indhold og redaktion
Hvor ofte udkommer I med nyt indhold?
Hos Frihedsbrevet fokuserer vi på kvalitet frem for kvantitet, og derfor udkommer vi ikke lige så meget som traditionelle medier. Vi udkommer løbende med artikler flere gange ugentligt, og derudover kan du se frem til Fri Tænkning, Fri Bandit og Fri Mads hver uge.
Vi udkommer også med podcastmagasinerne Friis’ Diplomatpost og Sofies Valg hver uge. Podcasten Fri Ukraine udkommer løbende, når der er nyt, der skal formidles om krigen i Ukraine. Derudover kommer vi løbende med podcastdokumentarer. Som regel udgiver vi et par episoder om ugen, når vi kommer med en ny dokumentar.
I siger om jer selv, at I er kompromisløst uafhængige – men hvad betyder det?
Det betyder, at vi er ikke modtager mediestøtte eller har indtægter fra annoncer. Vi er drevet af betaling fra vores medlemmer – både fra betaling af abonnement, køb af merch eller gavekort i vores webshop og diverse events, hvor vi tager betaling. Hvis Frihedsbrevet skal eksistere, skal det være fordi, læserne og lytterne mener, at der er behov for et uafhængigt medie, der beskæftiger sig med undersøgende journalistik.
Kan man lytte til indholdet fra Frihedsbrevet?
Ja! Man kan lytte til alle artikler og podcasts både på Frihedsbrevet.dk og i vores app. For at kunne afspille lyd på hjemmesiden, skal du acceptere cookies. Vi anbefaler, at du bruger appen til at lytte.
Modtager I bidrag fra læsere til Frihedsbrevet?
Tak for at tænke på os. Vi har i øjeblikket ikke mulighed for at udgive læserbreve eller debatindlæg fra medlemmer og andre interesserede.
Jeg har et tip, hvordan kommer jeg i kontakt med redaktionen?
Vi ser frem til at modtage dit tip på frihedsbrevet@protonmail.com, som er krypteret. Du kan også sende en almindelig e‑mail til redaktionen@frihedsbrevet.dk
Hvordan bliver jeg lygtmand?
Frihedsbrevets lygtemænd er en voksende gruppe af borgere, som er interesserede i at bidrage med deres specialiserede viden inden for alle mulige emner – for eksempel jura, økonomi, offentlig forvaltning, miljø og klima. For at blive en del af lygtemændene skal du sende en kort ansøgning, og derefter vil du blive kontaktet af en fra redaktionen. Læs mere her.
Må jeg sende en uopfordret ansøgning?
Tak, fordi du spørger. Vi bliver glade, når nogen ønsker at arbejde hos os. Hvis vi ikke har et jobopslag ude, kan du sende din ansøgning til job@frihedsbrevet.dk. I sådan et tilfælde beder vi dig om at skrive ‘uopfordret ansøgning — titel’ i emnefeltet. Vi slår som regel stillinger op på siden her eller LinkedIn, når vi leder efter nye medarbejdere. Vi forsøger at besvare uopfordrede ansøgninger, men vi kan ikke garantere svartiden.