Fri­heds­bre­vet får kri­tik for annoncevideo

Fri­heds­bre­vet brag­te i peri­o­den fra den 26. april til den 15. maj 2024 en annon­ce­vi­deo som en del af Fri­heds­bre­vets kampag­ne ”Ope­ra­tion 5000” om kampag­ne­mål om nye medlemmer.

I video­en udtal­te ansvars­ha­ven­de che­fre­dak­tør Mads Brüg­ger, at en for­mand for en orga­ni­sa­tion, som hjæl­per sår­ba­re og udsat­te kvin­der, ”udsæt­ter kvin­der for soci­al kon­trol” og ”ger­ne lige [vil] have mas­sa­ge af dem”.

For­man­den for orga­ni­sa­tio­nen har kla­get til Pres­se­næv­net over, at udta­lel­ser­ne er ukor­rek­te, mis­vi­sen­de og krænkende.

Pres­se­næv­net kri­ti­se­rer Fri­heds­bre­vet for at brin­ge udsag­ne­ne i annon­ce­vi­deo­en, som inde­hol­der jour­na­li­stisk mate­ri­a­le, og som har en fak­tisk og grov karak­ter og der­med over­skri­der de vide ram­mer for annoncer.

Pres­se­næv­net har pålagt os at brin­ge oven­nævn­te meddelelse. 

Hele ken­del­sen fra Pres­se­næv­net kan læses på pressenaevnet.dk