Ber­ling­s­ke Medi­as kon­cer­n­chef, Anders Krab-Johan­sen, vil­le under­sø­ge metoo-debat­tens “gue­ril­la­hær” på soci­a­le medi­er i en rap­port, han fik lavet i al hem­me­lig­hed, efter Micha­el Dyr­by hav­de truk­ket sig som che­fre­dak­tør på B.T. Sådan lød for­kla­rin­gen fra Anders Krab-Johan­sen under et luk­ket møde med de ansat­te på Ber­ling­s­ke i man­dags, efter Fri­heds­bre­vet søn­dag kun­ne afslø­re rap­por­tens eksistens.
Iføl­ge Anders Krab-Johan­sen var for­må­let med rap­por­ten at gøre ham gene­relt klo­ge­re på metoo-dæk­nin­gen og strøm­nin­ger­ne på de soci­a­le medier.
Det kom blandt andet frem under mødet i man­dags, at top­che­fen var med til at lave en liste med kon­kre­te nav­ne, som skul­le have deres adfærd på soci­a­le medi­er undersøgt.
En liste, der udover at tæl­le che­fre­dak­tø­rer­ne på B.T., Wee­ken­da­vi­sen og Ber­ling­s­ke, også omfat­te­de en ræk­ke inter­ne og ekster­ne jour­na­li­ster og debat­tø­rer, der på for­skel­lig vis hav­de gjort sig bemær­ket i metoo-debatten.