Det hemmelige netværk af vaccineskeptiske præster: “Det er essensen af Trump, du har flydende rundt inde i dig”

Det korte af det lange
En gruppe af danske sognepræster har dannet et netværk, hvor de i hemmelighed taler om deres store skepsis overfor coronavaccinen og coronarestriktionerne, ligesom de trøster hinanden, når de bliver udskammet af den brede offentlighed for deres holdninger.
Frihedsbrevet har mødt præst Peter Sander fra netværket, der hellere vil lægge sin skæbne i hænderne på Gud end på vacciner og sundhedseksperter.
“Jeg stoler ikke på Trump-vaccinerne, og jeg kan ikke forstå, at andre gør det. Det er faktisk essensen af Trump, du har flydende rundt inde i dig,” siger han henvendt til Frihedsbrevets journalist.
Derfor er det vigtigt
I takt med coronaens udvikling har vi set flere grupper af mennesker organisere sig for at protestere mod restriktioner og vacciner. Nyeste skud på stammen er netværket af vaccineskeptiske præster. Det er interessant at finde ud af, hvem de er, hvad de vil, og hvad de bygger deres holdninger på.
Baggrund
Det er en fynsk præst ved navn Therese Strand Kudajewski, der er frontløber på det netværk, som Peter Sander er blevet en del af.
Den 20. december skrev hun en opdatering på Facebook, hvor hun fortalte, at hun var igang med at organisere et netværk af præster, der mener, at “coronahysteriet” har taget overhånd.
Få uger senere kom Therese Strand Kudajewski for alvor i vælten, da hun sammenlignede coronavaccinen med Nazitysklands medicinske eksperimenter. Kudajewski opfordrede desuden læger til at sige fra over for vaccinen, så “læge og morder ikke atter bliver to sider af samme sag”. Den sag har Kristeligt Dagblad og de fynske aviser dækket intensivt.
Peter Sander har også været blandet ind i debatten, da han for lidt over en uge siden i Fyns Amt Avis udtrykte sin støtte til Therese Strand Kudajewski.
Det siger hovedpersonen
Peter Sander er præst i Brøndby Strand Kirke, en stor rød murstensbygning, der ligger klods op og ned af den københavnske forstads sociale boligbyggerier.
Præsten er klædt i casual hverdagstøj, jeans og skjorte, og han tager venligt imod og viser rundt i den labyrintiske kirke. Selve kirkesalen er stor og pompøs, og Peter Sander fortæller, at han fra prædikestolen en enkelt gang, på en subtil måde, har talt om det, han betegner som “coronahysteriet”.
“Jeg har ikke nævnt corona direkte, men jeg har mindet om, at regeringer og stater er en forsamling af syndere, der har brug for Guds nåde, ligesom alle os andre,” siger han.
Vi bevæger os videre ned ad en lang gang og ender på Peter Sanders kontor. Her fortæller Peter Sander om det nye netværk af vaccineskeptiske præster, startet af Therese Strand Kudajewski, som han er blevet en del af.
“Vi har et netværk, hvor vi mailer sammen og ringer sammen. Vi har et fortrolighedsprincip, så du får ikke at vide, hvad vi præcist taler om. Udover Therese og jeg, består netværket af nogle præster, som også offentligt har udtrykt deres skepsis. Derudover er der nogle medlemmer, jeg ikke kan fortælle noget om. De er bange for repressalier og vil ikke stå frem. De vil ikke skabe konflikt i deres eget sogn eller eventuelt modtage klager.”
Peter Sander fortæller, at han som præst faktisk selv har modtaget en klage på grund af sit engagement i coronakrisen, men at klagen ifølge ham er afsluttet “i mindelighed”. Han ønsker ikke at gå i nærmere detaljer om den pågældende klage.
Er jeres snakke i netværket hemmelige, fordi det, I taler om, er mere vidtgående end det, I allerede har sagt i offentligheden?
“Nej, det er mere sjælesørgerisk. Vi opmuntrer hinanden og udveksler informationer med hinanden. I forhold til størstedelen af samfundet står vi lidt alene med vores holdninger. Vi går op imod den konsensus, at det er en god idé, at danskerne skal have vaccinestik til den store guldmedalje.”
“Et hemmeligt netværk for vaccineskeptiske præster”. Hvordan synes du, den sætning lyder?
“Jeg kan godt se, hvordan det kan præsenteres, og at nogen vil se det som konspiratorisk. Men det lyder ikke konspiratorisk i mine ører. Som præst har jeg masser af fortrolige samtaler med folk hele tiden.”
Men du kan godt selv se, at det lyder konspiratorisk, hvad mener du med det?
“Ja, udefra kan det jo lyde som en hemmelighedsfuld gruppe af skeptiske præster – som en eller anden undergrundsbevægelse. En bevægelse, der retter sig imod regeringen og myndigheder her i landet og forsøger at udøve undergravende virksomhed overfor dem.”
Men I prøver ikke at udøve undergravende virksomhed?
“Nej, det gør vi ikke.”
Forestil dig, at regeringen lukker landet ned næste vinter, og at kirkerne også skal lukke. Kunne du så finde på at holde en prædiken alligevel?
“Altså civil ulydighed? Jeg kan lige se overskriften for mig. Jeg har haft lyst til det. Det har jeg virkelig.”
Så du kan ikke afvise, at du vil gøre det?
“Nej, for det kommer an på situationen. Men som udgangspunkt har jeg ikke lyst til at bryde loven eller begå civil ulydighed. Jeg tror heller ikke, at mine kolleger her i kirken vil synes, at det er en god idé.”
Skeptisk, men ikke antivaxxer
Peter Sander har lige siden starten af coronakrisen været skeptisk. Han mener, at coronaen ikke er mere end en “lidt svær influenza”. Det baserer han på, at de mennesker, han kender, der har haft corona, har haft et mildt forløb.
“Befolkningen har en stor frygt for corona, men jeg er slet ikke bange. Min frygt for at få corona er på linje med min frygt for at få fodsvamp. Det lyder absurd, men det er der, jeg befinder mig. Jeg synes, at man har overvurderet den her sygdoms farlighed for samfundet. Den er farlig for nogle risikogrupper, men resten af samfundet kan sagtens køre videre som normalt.”
Hvis vi går til vacciner, vil du så betegne dig selv som antivaxxer?
“Jeg ved efterhånden ikke, hvad det betyder. Jeg er ikke imod alle vacciner. Jeg er imod coronavaccinen, som er en vaccine, der er blevet brugt alt for kort tid på at udvikle i forhold til, når man normalt udvikler en vaccine. Vi aner ikke, hvilke bivirkninger folk får om nogle år.”
Er det, fordi det er fy-ord, at du ikke vil kalde dig selv antivaxxer?
“Jeg mener ikke, jeg er antivaxxer. Jeg er imod de eksperimentelle vacciner, der er blevet godkendt ved de svinkeærinder, som Trump-administrationen gav lov til for at få noget på markedet ganske hurtigt. Jeg stoler ikke på Trump-vaccinerne, og jeg kan ikke forstå andre, gør det. Det er faktisk essensen af Trump, du har flydende rundt inde i dig. Det er det.”
Er det alle os andre, der er dumme?
“Jeg mener ikke, I er dumme. I er nok faldet for en salgskampagne, hvis man skal sige det sådan.”
Når du argumenterer for, at corona ikke er en særlig farlig sygdom, bruger du dine egne erfaringer. Hvad siger dine egne erfaringer i forhold til vaccinen? Kender du nogen, der er blevet syge af den?
“Det er nok for tidligt at sige. Jeg er mest nervøs for de langsigtede bivirkninger.”
I Guds hænder
Therese Strand Kudajewski, som også er med i netværket af vaccineskeptiske præster, har ikke ønsket at stille op til denne artikel. Kristeligt Dagblad har beskrevet, hvordan hun har sammenlignet coronavaccinationerne med eksperimenter i Nazityskland, og at hun har opfordret læger til at stoppe med at vaccinere, så læge og morder “ikke atter bliver to sider af samme sag.”
Peter Sander vil dog ikke formulere sig på samme måde.
“Det er nogle skarpe udtalelser. Når jeg udtaler mig, udtaler jeg mig mere rundt, imødekommende og fluffy. Jeg kan godt forstå, at der er læger, der er blevet stødt over det. Jeg vil ikke kalde nogen for mordere.”
Men du er også lidt enig med hende i nogle ting…?
“Jeg er enig med hende i, at coronahåndteringen er et cirkus. Ligesom hende er jeg skeptisk overfor nedlukninger og vacciner. Jeg kan godt se, hvor hendes hjerte ligger. Hun taler ud fra nogle bekymringer, som er berettigede. Men du skal også forstå, at Therese har følt sig udskammet, fordi hun ikke er vaccineret. Jeg ser meget hendes udtalelser som tryk, der avler modtryk.”
Hvor meget har din skepsis egentlig at gøre med, at du er præst?
“Det har meget at gøre med det. Når kirken lukker ned, eller der kommer restriktioner, så mister folk kontakten til kirken, og jeg kan se, at hele kirkelivet og kulturlivet har lidt rigtig meget under det her. Der er en frygt i samfundet for sygdommen, som næsten er værre end selve sygdommen.”
Der er nok nogle ateister her i landet, der vil mene, at det er lidt skørt, at du tror på Gud, men du ikke tror på højtuddannede eksperter, der anbefaler vaccinen. Hvad siger du til det?
“Set fra deres synsvinkel, er det sikkert skørt. Men du kan ikke forklare det tillidsforhold, der er tale om, når du har en tro på Gud. Jeg kan ikke give dig min tro på, at Gud er til, at Gud er den, der i sidste ende vil dømme levende og døde, og at Gud selv antog menneskelig form i Jesus og døde for dine synders skyld på korset. Den tro kan jeg ikke give dig. Enten er den der – eller også er den der ikke. Og det er måske også tilliden til Gud, der gør, at jeg ikke er så bange for corona. Bliver livet langt eller kort? Sådan nogle ting er i Guds hænder i sidste ende.”
Det mangler vi svar på
Frihedsbrevet har efter besøget i Brøndby Strand Kirke spurgt Peter Sander, om vi ikke kan få nogle flere navne på de vaccineskeptiske præster, der er i netværket. Det har Peter Sander ikke svaret på. Han vil heller ikke sige, præcist hvor mange de er i netværket. Han oplyser i øvrigt, at gruppen skifter udseende fra uge til uge. Nye medlemmer kommer til – andre falder fra.
Det står stadig hen i det uvisse, hvad netværket af præster har af planer for fremtiden. Peter Sander vil ikke oplyse, hvad præsterne helt præcist taler om, hvilket selvfølgelig pirrer Frihedsbrevets nysgerrighed. Vi holder derfor i fremtiden et vågent øje med sagen.