Ekspert kritiserer SF-kampagne for brud på regler om EU-støtte – nu betaler partiet selv
Det korte af det lange
Frihedsbrevet har set nærmere på en omfattende plakatkampagne på Københavns Hovedbanegård og en video, som SF-profilerne Margrete Auken og Kira Marie Peter-Hansen begge bekræftede var finansieret med EU-midler.
Ifølge en eksperts vurdering er der “ingen tvivl” om, at SF-kampagnen bryder reglerne ved at få dem finansieret med EU-midler, da både video og plakat har karakter af valgmateriale. De to profiler nægter at svare på ekspertens kritik og afviser at have brudt reglerne.
Fire dage efter Frihedsbrevets henvendelse er SF nu vendt på en tallerken og har valgt selv at betale for kampagnen.
Hele historien
På Københavns Hovedbanegård kan man i disse uger se en omfattende reklamekampagne for SF-profilerne Kira Marie Peter-Hansen og Margrete Auken. Auken er en af de største profiler, SF har haft i EU de seneste årtier, men til næste valg om et halvt år er det Kira Marie Peter-Hansen, der skal være SF’s spidskandidat til Europa-Parlamentet.
Både langs togene og på plakater fra loftet hænger et billede af de to politikere med teksten “Klimaet har brug for stærke stemmer i EU”. På plakaten står Margrete Auken og peger på Kira Marie Peter-Hansen, og de to politikere flankeres af teksten “Gør som Margrete Auken – Peg på Kira Marie Peter-Hansen”.
Kira Marie Peter-Hansen bekræfter den 4. december over for Frihedsbrevet, at reklamerne på Danmarks klart travleste banegård er finansieret af de såkaldte B400-midler, som EU-midlerne mere specifikt omtales som. Logoet for SF’s gruppe i EU er ligeledes på plakaten i højre hjørne, hvilket er et krav, hvis partierne skal have materiale betalt med B400-midler.
Ifølge forsker i partistøtte på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Roger Buch er det uden tvivl et brud på reglerne, hvis der bruges EU-midler til den slags plakater – midlerne må nemlig ikke bruges til at føre valgkampagne.
“Selvom der ikke direkte siges ‘stem på’ eller laves direkte kobling til EP-valget, er der ingen tvivl om, at det netop er budskabet. ‘Peg på’ er en klar opfordring til at stemme på Kira Marie Peter-Hansen,” siger han.
B400-midler er en pulje, som de nationale partier kan søge hos deres EU-gruppe til at oplyse borgerne i hjemlandet om deres arbejde i Europa-Parlamentet. Det står meget explicit i reglerne for omdeling, at pengene ikke må gå til at føre valgkamp med, og det er derimod et krav, at der skal være mindst ét informationselement.
Man må eksempelvis ikke bruge materialet til at opfordre vælgere til at stemme på hverken kandidater eller partier på plakaten.
Derudover kan man på Facebook i disse uger også se en heftigt sponsoreret video, hvor Margrete Auken kommer gående i et skovområde og overrækker en “klimakamps”-stafet til partifællen Kira Marie Peter-Hansen.
“Nu er jeg nødt til at give stafetten videre. Det er ikke spor nemt. Men det er en stor hjælp, at det er et stærkt hold, der tager over. Og især, fordi vi har Kira i spidsen,” siger Auken i videoen.
Denne video er også finansieret af B400-midler, bekræfter Margrete Auken ligeledes den 4. december over for Frihedsbrevet.
“Du skal ikke komme og sige til mig, du har tænkt, vel?”
Frihedsbrevet ringede til Margrete Auken for at høre, om hun kan forstå, hvis dem, der ser med, opfatter det som valgmateriale for SF’s spidskandidat, når de skriver, at hun er i spidsen.
“Spids betyder, at hun skal stå i spidsen for, og ikke at hun er spidskandidat. Det kan du da godt læse?” lyder det fra Auken.
At hun skal stå i spidsen for…?
“Ja, det vil sige for hele den klimakamp, jeg har haft i 20 år. Nu overtager hun.”
Og det er vel i kraft af, at hun er spidskandidat?
“Nej, det er i kraft af, at hun overtager området. Men du må gerne lave en stor sag ud af det. Vi har selvfølgelig tjekket det grundigt igennem. Hvis I ikke har andet at bestille, så gør bare det,” siger hun og fortsætter:
“Det er ikke valgmateriale. Det er en melding fra os om, at nu er det altså hende, der kommer til at lede arbejdet, som SF har i Europa-Parlamentet.”
Og i hvilken anden forstand end som spidskandidat skal hun lede den kamp?
“Det skal hun… Hun er gået i gang med det allerede nu.”
Så du var spidskandidat før, og hun er nu….
“NEJ, jeg var ikke spidskandidat, jeg var den, der stod for det,” råber Margrete Auken gennem telefonen.
Okay.
“Det var da utroligt! Hvis vi nu havde brugt et andet ord, at hun nu skal lede arbejdet, så havde du måske været… altså det er at stå i spidsen for arbejdet og ikke for SF’s liste, og det er tjekket grundigt igennem, kan jeg forsikre dig for. Alt er i orden. Vi spørger selvfølgelig altid, inden vi bruger pengene, så har vi helt tjek på det.”
Til trods for at Margrete Auken understreger, at alting er i orden, fordi SF altid spørger, inden de bruger penge, er det dog ikke første gang, at partiet er på kant med reglerne i forhold til, hvad man må bruge EU-midler til.
I 2014 kunne MetroXpress således afsløre, at Margrete Auken havde købt annoncer i en række dagblade for EU-midler.
I 2015 afslørede B.T., at Margrete Auken havde ført valgkampagne for EU-midler stik imod reglerne. Dengang fastholdt Auken ligeledes, at alt gik efter reglerne, men SF valgte alligevel at betale de 57.000 kroner tilbage til EU-gruppen.
Derudover er det værd at tage et kig på Facebooks annoncebibliotek. Her fremgår det, at den nye video med Margrete Auken og Kira Marie Peter-Hansen er blevet hyppigt sponsoreret for tusindvis af kroner fra den 16. november og frem. Og de annoncekroner må ifølge reglerne ikke komme fra EU-midler, hvis der er tale om valgmateriale.
Frihedsbrevet henvender sig første gang til Margrete Auken den 2. december. Men pludselig stopper annonceringerne den 3. december, fremgår det af Facebooks annoncebibliotek.
Tilbage til interviewet:
Det, jeg bare tænker, er, at når der står det her…
“HAR DU TÆNKT?” afbryder Auken.
“Du skal da ikke komme og sige til mig, at du har tænkt, vel? Det lyder ikke sådan – du har bare reageret på et ord.”
Du er meget frembrusende, jeg stiller dig bare spørgsmål.
“Det er, fordi jeg har travlt. Jeg sidder og skal lave noget andet. Jeg kender bare godt det der. I stedet for at interessere sig for EU-politik, så er det eneste, man kan interessere sig for, om man lige kan finde en lille sprække, men der er ingen sprækker her.”
Okay. Så når der står i reglerne, at der end ikke må være antydningen af kandidatur, mener du så ikke, at når I skriver, hun er i spidsen, at det kunne antyde, at hun er spidskandidat?
“Nej, nej. Hun skal være. Nej.”
Kan du forstå, hvis der er nogen, som får den…
“Nej!” afbryder Auken, inden spørgsmålet er stillet færdig.
Det kan du ikke forstå?
“Jo, det er dem, der kun ser, om de lige kan finde et hår i suppen, og ellers kan jeg altså ikke forstå det. Det her handler om, at nu giver jeg stafetten videre, og det er, fordi hun nu skal være den, der leder for SF, og jeg er ved at takke af.”
Men du kan ikke forstå, at hvis der er nogen, der læser, at når du skriver ‘i spidsen’, så vil der sidde nogen, der læser, at I hentyder til, at hun nu skal være spidskandidat?
“Nej… Næ.”
“Ingen tvivl” om brud på reglerne
Klar besked fra en tydeligt irriteret Margrete Auken. Det er altså ikke valgmateriale, de har fået lavet for EU-midler, slår hun fast.
Men det er Roger Buch, der forsker i partistøtte på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, lodret uenig i.
“Videoen fremstår som valgkampsmateriale som forberedelse til næste års valgkamp. Der er intet informationselement om EU eller EU-politik, men alene lovprisning som politiker samt slagord og mærkesager.”
Han hæfter sig især ved formuleringen, at det er med “Kira i spidsen”, da Kira Marie Peter-Hansen som nævnt er spidskandidat til det kommende valg.
“Det er en underforstået henvisning til, at Auken ikke er med længere, og at det nye hold fortsætter med Kira i spidsen som spidskandidat,” kommenterer Roger Buch.
Han hæfter sig ved endnu en detalje, som, han mener, gør det sværere at forsvare, at der er tale om en informerende video, som reglerne foreskriver. Videoen handler om klimakamp, men kigger man på, hvad Kira Marie Peter-Hansen har af udvalgsområder i EU, tæller ingen af dem klima.
Hendes udvalgsområder omfatter skatteanliggender, økonomi og valuta, beskæftigelse og sociale anliggender og en række udvalg for forbindelserne til lande uden for EU. Derudover er hun stedfortræder i Udvalget for Industri, Forskning og Energi og Udvalget for Kvinders Rettigheder og Ligestilling.
Også plakaterne på Københavns Hovedbanegård er efter Roger Buchs vurdering utvivlsomt et brud på reglerne, hvis de er købt med EU-midler.
“Selvom der ikke direkte siges ”stem på” eller laves direkte kobling til EP-valget, er der ingen tvivl om, at det netop er budskabet. “Peg på” er en klar opfordring til at stemme på Kira Marie Peter-Hansen.”
Vi har forelagt både Margrete Auken og Kira Marie Peter-Hansen kritikken fra Roger Buch – både når det kommer til plakaterne på Københavns Hovedbanegård og videoannonceringen på de sociale medier, men ingen af dem ønsker at stille op til interview.
“Jeg gider ikke,” skriver Margrete Auken og henviser nu i stedet til SF’s kampagneleder Nils Brøgger, selvom materialet netop ikke må være et led i en kampagne.
Nils Brøgger svarer fire dage efter Frihedsbrevets henvendelse, at SF nu i stedet har valgt at betale udgifterne selv:
“SF havde bedt om forhåndsgodkendelse af produkterne fra de personer i De Grønne (SF’s gruppe i EU, red.), der står for at administrere kampagnemidlerne med henblik på mulig dækning af udgifter efterfølgende. For at udvise forsigtighed har vi i SF efterfølgende valgt alligevel ikke at søge om midlerne, men i stedet selv at afholde udgiften til produkterne,” skriver han i en mail til Frihedsbrevet.
Nils Brøgger understreger derudover, at Kira Marie Peter-Hansen rent faktisk arbejder med klimapolitik, selvom hun ikke er med i Miljø- og Klimaudvalget i Europa-Parlamentet. Det sker ifølge kampagnelederen i Industri- og Energiudvalget og Økonomiudvalget.
Forskeren i partistøtte på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Roger Buch har dette at sige til den nye kurs:
“Jeg synes, det er et klogt valg, som sikkert afspejler, at man ved nærmere eftertanke nok har indset, at der i for høj grad har været tale om materiale, som ligner en valgkampagne.”
Det mangler vi svar på
Vi har efterfølgende spurgt Margrete Auken, hvorfor SF nu selv vælger at betale for kampagnen, når hun med fast stemme slog fast, at “det er tjekket grundigt igennem, kan jeg forsikre dig for. Alt er i orden. Vi spørger selvfølgelig altid, inden vi bruger pengene, så har vi helt tjek på det”.
Vi har spurgt, hvad hun mener om, at det er Frihedsbrevet, der skal gøre hende opmærksom på, at hun ifølge en ekspert er i færd med at bryde reglerne, før SF selv vælger at betale for materialet.
Vi har derudover spurgt Kira Marie Peter-Hansen, om hun som folkevalgt føler sig kaldet til at ændre på sine procedurer for brug af EU-mider, så de ikke bryder reglerne en anden gang.
Begge nægter at svare på vores spørgsmål, og Kira Marie Peter-Hansen henviser til partikontoret, da de “har ansvaret for at forstå og følge reglerne”, hvortil vi har spurgt, om hun ikke selv har et ansvar for at følge reglerne. Men det svarer hun ikke på.
Vi har spurgt SF’s kampagneleder Nils Brøgger, hvad kampagnerne har kostet, men det vil de ikke oplyse, da “det er et internt forhold”, skriver han.
Nils Brøgger ønsker heller ikke at stille op til et interview om sagen.