Bekla­ger mit for­sin­ke­de udkom­me, men jeg har været på en rej­se til Was­hin­g­ton D.C., USAs hoved­stad, for ved selv­syn at ople­ve, hvad der sker i et sam­fund, hvor sta­ten er ble­vet luk­ket ned. Den kor­te ver­sion af den ople­vel­se er, at livet i vid udstræk­ning går vide­re. Den lidt læn­ge­re ver­sion er, at Was­hin­g­ton er ble­vet til et sted, hvor det altid er søn­dag, og det ene­ste, der stik­ker ud i land­ska­bet, er grup­per­ne af natio­nal­gar­di­ster, som på præ­si­dent Donald Trumps ordre van­drer hvil­e­løst rundt i gade­bil­le­det. Som sådan gestal­ter de udmær­ket ten­den­sen med en til­ta­gen­de sam­men­blan­ding af mili­tær og poli­ti, som man ser overalt i den vest­li­ge ver­den. 

Nu hvor jeg er til­ba­ge, vil jeg skyn­de mig at ret­te op på efter­slæ­bet, selv­om det meste af det, som beskri­ves neden­for, efter­hån­den er en rum tid siden. 

Der­for vil jeg star­te med det nye­ste nye, som er dug­fri­ske infor­ma­tio­ner, der til­gik mig i fre­dags:  

I Bor­gens gan­ge har jeg nem­lig hørt, at med­lem­mer­ne af for­svars­for­ligskred­sen i sti­gen­de grad undrer sig over, hvad der fore­går med den prin­ci­pi­el­le beslut­ning om, at Søvær­nets nye fre­gat­ter så vidt muligt skal byg­ges i Dan­mark. For efter en lang­va­rig øvel­se som mun­de­de ud i, at Fre­de­riks­havn blev kåret som byen, hvor de nye fre­gat­ter skal sam­les – i øvrigt til stor ærg­rel­se for for­man­den for Esb­jerg Havn – er det som om, at for­svars­mi­ni­ster Tro­els Lund Poul­sen (V) på det sene­ste har truk­ket i en helt anden ret­ning. 

For plud­se­lig er det kom­met på banen, at den næste gene­ra­tion fre­gat­ter måske i ste­det for skal byg­ges og sam­les i udlan­det. Ikke noget der siges højt, men som mær­kes på de indre linjer. Iføl­ge en kil­de hæn­ger det­te uven­te­de vej­rskif­te sam­men med eks­pert­ud­val­get, der råd­gi­ver Tro­els Lund Poul­sen, og det hæn­ger i sær­de­les­hed – siger ryg­tet – sam­men med udval­gets for­mand, som er A.P. Møl­ler Mær­sks tid­li­ge­re admi­ni­stre­ren­de direk­tør Søren Skou. Hvil­ket giver udmær­ket mening, for går man til­ba­ge i tids­linj­en, kan man nem­lig se, at Mær­sk og Søren Skou til­ba­ge i april måned af deres hjer­tes god­hed til­bød Dan­mark at få byg­get vores nye krigs­ski­be på rede­ri­ets værft ude i Syd­korea, hvil­ket Tro­els Lund Poul­sen den­gang kvit­te­re­de for med at sige, at til­bud­det gjor­de ham “meget glad”.

Siden fulg­te så prin­cip­be­slut­nin­gen om, at de dan­ske krigs­ski­be i ste­det skal byg­ges og sam­les i Dan­mark, men her på det sene­ste har for­ligskred­sen ople­vet at bli­ve belært om pro­ble­mer­ne med en dansk model af en hid­kaldt eks­pert fra Mær­sk, og der tales også om stu­di­e­tu­re til udlan­det. Spørgs­må­let er så, om Søren Skou og Tro­els Lund Poul­sen vare­ta­ger Dan­marks inter­es­ser, eller om de sna­re­re vare­ta­ger A.P. Møl­ler Mær­sks inter­es­ser?

Bliv med­lem for 0 kr. lige nu

Lige nu kan du helt selv bestem­me din egen pris de før­ste to måne­der.

Vælg din egen pris her
Allerede medlem?