Fri Mads #21: Ofrenes Akademi ūüė≠


Her er der en lydafspiller

Men f√łr du kan se den, skal du acceptere cookies fra vores lydleverand√łr.

Illus­tra­tion: Malthe Emil Kibsgaard

Engang for l√¶nge siden, i midten af 10‚Äôerne et sted, blev jeg spurgt om jeg ville g√• stue¬≠gang p√• Det Kon¬≠gelige Danske Kun¬≠stakade¬≠mi i K√łben¬≠havn. Ideen er, at en udval¬≠gt g√¶st kom¬≠mer for¬≠bi, m√łder elev¬≠erne enkeltvis og taler med dem om deres kun¬≠st. Det t√¶nk¬≠te jeg umid¬≠del¬≠bart kunne v√¶re en sjov oplevelse. Hvilket det skam ogs√• var, indtil jeg kom til en hul¬≠brys¬≠tet og bleg ung mand, som til min for¬≠bavselse var r√¶d¬≠selss¬≠la¬≠gen. Med lavm√¶lt stem¬≠me¬≠f√łring for¬≠t¬≠alte han om en klike af les¬≠biske aktivis¬≠ter blandt elev¬≠erne, der bedrev en art tankekon¬≠trol p√• skolen og slog h√•rdt ned p√• den mind¬≠ste antyd¬≠ning af sex¬≠isme eller man¬≠glende fejring af det kvin¬≠delige k√łn. Han var ikke kun bange for dem, han var rigtigt bange for dem. Jeg vur¬≠derede, at han nok var over¬≠drevet sart, og jeg t√¶nk¬≠te desu¬≠den, at denne elev m√•tte v√¶re et freak acci¬≠dent. For kunne det virke¬≠lig passe, at der var flere som ham, som var bange for, om de udtryk¬≠te sig som kun¬≠st¬≠nere p√• en fork¬≠ert m√•de? 

I dag ved vi, at ja, det kan det. 

Kunstnere som er imod fri kunst ūü§™

N√•r jeg starter mit nyheds¬≠brev num¬≠mer 21 med dette tilbage¬≠b¬≠lik, er det, for¬≠di jeg forleden dag s√• Anna Martensens doku¬≠men¬≠tarserie Opr√łr p√• Akademiet p√• dr.dk. Her kunne jeg til min for¬≠bl√łf¬≠felse kon¬≠statere, at der i ramme alvor er stud¬≠erende p√• Kun¬≠stakademiet i K√łben¬≠havn, som er imod ideen om, at kun¬≠sten skal v√¶re fri. Betyd¬≠nin¬≠gen af hud¬≠farve og k√łn er altafg√łrende for disse unge kun¬≠st¬≠nere, og der¬≠for m√• den frie kun¬≠st vige for kam¬≠p¬≠en mod hvid¬≠he¬≠den og patri¬≠arkatet. En af kun¬≠st¬≠nerne sagde end¬≠da, at hun fore¬≠trak at blive fil¬≠met af en sort fotograf frem¬≠for en hvid. En anden sagde, at hun betragter stort set al den kun¬≠st, som h√¶nger p√• museer rundt omkring i Dan¬≠mark, som v√¶rende racis¬≠tisk kunst. 

Er der brug for en magtudredning?

Med andre ord men¬≠er jeg, der er brug for at jour¬≠nal¬≠is¬≠ter dykker ned i den her sag. Det er der for¬≠di, disse kun¬≠st¬≠nere har magt over andre, selvom de paradok¬≠salt nok g√łr alt for at frem¬≠stille sig selv som ofre. Folk i tv-serien var jo √•benlyst bange for dem, ikke mindst doku¬≠men¬≠taris¬≠ten selv, som kr√łb rundt for deres f√łd¬≠der som en √łjen¬≠t¬≠jen¬≠er. Der¬≠for t√¶nker jeg, det kunne v√¶re en inter¬≠es¬≠sant opgave for Fri¬≠heds¬≠brevet, at vi laver en mag¬≠tu¬≠dred¬≠ning af dette milj√ł. For det f√łrste vil jeg gerne vide, hvor mange kun¬≠st¬≠nere der egentlig er tale om. Og i for¬≠l√¶n¬≠gelse der¬≠af; om vi har at g√łre med et netv√¶rk. N√•r jeg stiller disse sp√łrgsm√•l, skyldes det ogs√• aktio¬≠nen, hvor en gips¬≠buste af Kong Fred¬≠erik V blev stj√•let fra Kun¬≠stakademiet og kastet ned i hav¬≠nen ‚Äď i protest mod den danske slave¬≠han¬≠del. Vi fik aldrig at vide, hvem der stod bag denne s√•kaldte rema¬≠te¬≠ri¬≠alis¬≠er¬≠ing af busten, men man fornemmede klart, at der var tale om gruppe af kun¬≠st¬≠nere, hvis medlem¬≠mer d√¶kker over hinan¬≠den. Hvilket indik¬≠er¬≠er en f√¶lles evne til at organ¬≠is¬≠ere og koordinere; alt¬≠s√• et netv√¶rk af en slags. Det m√• vi alt¬≠sam¬≠men have ud i det √•bne, s√• vi kan tage en kval¬≠i¬≠fi¬≠ceret snak om prob¬≠lemet. Vi skal der¬≠for vide, hvem de er, hvor de er, og hvor mange de er. Vi skal ogs√• vide, hvor meget de egentlig bestem¬≠mer p√• kun¬≠stsce¬≠nen, og hvor¬≠for folk er bange for dem. Det skriv¬≠er jeg mere om neden¬≠for, og s√• fort√¶ller jeg selvf√łl¬≠gelig om, hvad der ellers er p√• vej fra Fri¬≠heds¬≠brevet til dig i denne uge. Velkom¬≠men til Fri Mads ūüôĆūüŹľ

Men f√łrst ūüĎáūüŹľ

Fik du l√¶st eller lyt¬≠tet vores his¬≠to¬≠rie fra i fredags om S√łs Marie Serup, der foru¬≠den at v√¶re en effen skribent og meget anvendt poli¬≠tisk kom¬≠men¬≠ta¬≠tor ogs√• dri¬≠ver en nebengesj√¶ft som lob¬≠by¬≠ist? Blandt andet har hun f√•et et mil¬≠lion¬≠bel√łb fra en kom¬≠mune i Jyl¬≠land for at p√•virke et infra¬≠struk¬≠turelt trafikpro¬≠jekt. Det skal hun selvf√łl¬≠gelig v√¶re velkom¬≠men til, det er jo ikke for¬≠budt at v√¶re lob¬≠by¬≠ist, men til geng√¶ld er det prob¬≠lema¬≠tisk, at de f√¶r¬≠reste danskere kender til S√łs Marie Serups pikante dobbel¬≠trolle. Det er nem¬≠lig ikke lige¬≠frem noget, som hverken S√łs Marie Serup eller de medi¬≠er, hun arbe¬≠jder for, skil¬≠ter med. Noget andet er, om S√łs Marie Serup selv er i stand til at holde tun¬≠gen lige i munden, hvis og n√•r hun m√•tte v√¶re inhab¬≠il p√• grund af sin lob¬≠byvirk¬≠somhed. For eksem¬≠pel havde hun ikke for¬≠t¬≠alt TV2 om sit arbe¬≠jde for Mors√ł Kom¬≠mune ‚Äď for¬≠di hun selv vur¬≠derede, at det ikke var n√łd¬≠vendigt at sige noget om det. Sam¬≠let set er det en his¬≠to¬≠rie, som prik ram¬≠mer det, som Fri¬≠heds¬≠brevets jour¬≠nal¬≠is¬≠tik skal v√¶re. 

Kunsten falder ūüé®

Jeg er ikke den eneste, der har bem√¶r¬≠ket, at der er noget ufriv¬≠il¬≠ligt satirisk over Anna Martensens doku¬≠men¬≠tarserie Opr√łr p√• Akademiet, som lige nu kan ses hos DR. Stort set alle de med¬≠virk¬≠ende er som hen¬≠tet ud af Krys¬≠ters Kar¬≠tel eller Dren¬≠gene fra Ango¬≠ra: b√•de elev¬≠erne p√• Kun¬≠stakademiet i K√łben¬≠havn, instruk¬≠t√łren selv samt hen¬≠des velme¬≠nende far, maleren Peter Martensen, der frem¬≠st√•r som en karikatur af en boomer. Alene √łje¬≠b¬≠likket, hvor instruk¬≠t√łren bry¬≠der gr√¶¬≠dende sam¬≠men, for¬≠di to brune, kvin¬≠delige kun¬≠st¬≠nere ikke vil filmes i sel¬≠skab med hvide m√¶nd, er ube¬≠taleligt mor¬≠somt. Is√¶r for¬≠di Anna Martensen ikke gr√¶der af frus¬≠tra¬≠tion over, hvilke absurde hold¬≠ninger hun er st√łdt ind i, men for¬≠di hun er bange for, om det mon er hende, der har gjort noget forkert.

‚ÄúNegerkongen‚ÄĚ Uwe ūü§īūüŹŅ

Et andet b√•de lat¬≠ter- og urov√¶kkende √łje¬≠b¬≠lik er, da kun¬≠st¬≠neren Ihsan Ihsan ‚Äď elev p√• Kun¬≠stakademiet ‚Äď fort√¶ller om, hvor frygteligt det var, da pro¬≠vokun¬≠st¬≠neren Uwe Max Jensen gik ind i akademiets g√•rd og malede sig sort i ansigtet, tog en kro¬≠ne p√• hov¬≠edet og r√•bte, at han var en ‚Äúnegerkonge‚ÄĚ. Det var √•ben¬≠bart s√• trau¬≠ma¬≠tis¬≠erende en h√¶n¬≠delse, at instruk¬≠t√łr Anna Martensen, i respekt for de skr√ł¬≠be¬≠lige unge kun¬≠st¬≠nere, som hun f√łl¬≠ger med sit kam¬≠era, har val¬≠gt ikke at vise billed¬≠er af Uwe Max Jensens hap¬≠pen¬≠ing i sin tv-serie. Stadig ber√łrt af episo¬≠den tager Ihsan Ihsan instruk¬≠t√łren med hen til det fysiske sted, hvor Uwe Max Jensen stod og beretter om, hvor¬≠dan episo¬≠den for altid har √¶ndret akademiets g√•rd som rum, lige¬≠som n√•r man ridser i murv√¶r¬≠ket i en bygn¬≠ing. Efter¬≠f√łl¬≠gende var Ihsan Ihsan s√• utryg, at han ser¬≠i√łst gik til akademiets ledelse og bad om, at den offentlige adgang til Char¬≠lot¬≠ten¬≠borg skulle lukkes af, s√• han ikke l√¶n¬≠gere skulle frygte, at Uwe Max Jensen stak sit grimme ansigt frem igen. Den, der griner sidst, m√• selvf√łl¬≠gelig v√¶re Uwe Max Jensen, for t√¶nk, at hans gam¬≠le og bovlamme shtick med at male sit ansigt og sin tis¬≠se¬≠mand sort og r√•be pro¬≠voka¬≠tion¬≠er kan have denne absurde effekt. Og t√¶nk, at det sted i dagens Dan¬≠mark, hvor det lige nu er aller¬≠mest taknem¬≠meligt at pro¬≠vokere med s√• prim¬≠i¬≠tive virkemi¬≠dler, √•ben¬≠bart er p√• Kun¬≠stakademiet i K√łben¬≠havn ‚Äď of all places. Lars Vilks m√• rotere rundt i sin grav ved tanken. 

Ofrenes Akademi ūüė≠

Sam¬≠let set blot¬≠ter Opr√łr p√• Akademiet en skole og et kun¬≠st¬≠milj√ł, hvor ofrene har taget magten. ‚ÄúOfrene‚ÄĚ forst√•et som en r√¶kke unge kun¬≠st¬≠nere, der f√łrst og fremmest ser sig selv som ofre. Ofre for hvid¬≠hed, ofre for racisme, ofre for patri¬≠arkatet. Men ikke som ofre p√• en svag og trist m√•de, for disse selvbestalt¬≠ede ofre er h√łje p√• ofrets v√¶ldige magt. De er han¬≠dlekraftige, selvsikre og herskesyge ofre, som ikke skylder nogen noget. Og da slet ikke den hvide mand, for hvor¬≠for skal de dog spilde deres tid med at edu¬≠cate p√• ham? Han skal bare l√¶se en bog og stikke piben ind, for nu er deres tid kom¬≠met. Og magt det har de virke¬≠lig; magt til at lyse andre kun¬≠st¬≠nere i band ved at kalde dem ud, ved at pege p√• dem og sige, at de er racis¬≠ter. ‚ÄúEnten er du med os, eller ogs√• kan du skride,‚ÄĚ lyder parolen. Hvor stor en magt, de har, blev indi¬≠rek¬≠te demon¬≠str¬≠eret af det fak¬≠tum, at Kun¬≠stakademiets rek¬≠tor Lars Bent Petersen i den for¬≠gangne uge ikke ville stille op til et inter¬≠view med Berlingske om det sim¬≠ple og vigtige sp√łrgsm√•l, som Opr√łr p√• Akademiet stiller, nem¬≠lig om kun¬≠sten er fri p√• Kun¬≠stakademiet eller ej? I stedet har han sendt avisen et skriftligt svar, der er lige s√• slat¬≠tent som en kogt asparges. 

Weekendavisen kom f√łrst

Jeg synes det er god stil at anerk¬≠ende, at Week¬≠en¬≠davisens jour¬≠nal¬≠ist Poul Pil¬≠gaard var f√łrst med en artikel om, at der hersker en frygtkul¬≠tur blandt elever og per¬≠son¬≠ale p√• Kun¬≠stakademiet i K√łben¬≠havn. Men efter artiklen i Week¬≠en¬≠davisen var det som om, det hele gik i sin mor igen. Det gjorde det ikke mindst takket v√¶re dag¬≠bladet Poli¬≠tiken, som under¬≠ligt nok har insis¬≠teret p√•, at denne his¬≠to¬≠rie slet ikke er en his¬≠to¬≠rie. ‚ÄúSkr√¶m¬≠me¬≠billedet om iden¬≠titet¬≠spoli¬≠tisk ensret¬≠ning og tankekon¬≠trol (p√• Kun¬≠stakademiet, red.) er st√¶rkt over¬≠drevet,‚ÄĚ stod der lige¬≠frem at l√¶se i Poli¬≠tiken. I dag, takket v√¶re Opr√łr p√• Akademiet, ved vi, at det ikke er tilf√¶ldet. 

Kilder s√łges ūüôŹūüŹĽ

Det agter vi at komme til bunds i. Fri¬≠heds¬≠brevet g√•r til v√¶rks med et √•bent og nys¬≠ger¬≠rigt sind og er alt¬≠s√• ikke styret af de per¬≠son¬≠lige hold¬≠ninger, jeg lufter her. Jour¬≠nal¬≠is¬≠terne vil gerne under¬≠s√łge, om der virke¬≠lig er tale om et netv√¶rk, og hvis ja, hvem er s√• med i det? Hvor mange er de, hvad hed¬≠der de? Er der nogle cen¬≠trale skikkelser? Hvor meget magt har de? God, gedi¬≠gen netv√¶rk¬≠s¬≠analyse med andre ord. S√• er du nuv√¶rende eller tidligere elev p√• en kun¬≠st¬≠ner¬≠isk uddan¬≠nelsesin¬≠sti¬≠tu¬≠tion, og har du oplevet et milj√ł, som det der ses i Opr√łr p√• Akademiet, m√• du meget gerne kon¬≠tak¬≠te Fri¬≠heds¬≠brevets kul¬≠turredak¬≠tion helt sikkert og anonymt p√• frihedsbrevet@protonmail.com

Fri Finans ūüíį

Nyheds¬≠brevet Fri Finans udkom¬≠mer i mor¬≠gen. Redak¬≠tio¬≠nen bag melder, at vi kan gl√¶de os til f√łlgende: 

‚ÄúVi hold¬≠er skru¬≠en p√• forbindelsen mellem Socialdemokrati¬≠et og bestyrelses¬≠posterne i statens sel¬≠sk¬≠aber. Denne gang drejer det sig om medlem¬≠merne af den meget omtalte pengek¬≠lub, der lige¬≠som S‚ÄĎkoryf√¶er som Mogens Lykketoft og Hen¬≠rik Sass Larsen f√•r del i bestyrelses¬≠posterne. Og s√• er der nyt om det mil¬≠liard¬≠store s√łgsm√•l mod Danske Banks tidligere topchef Thomas Borgen.‚ÄĚ

Fri Kritik ūüé≠

Mette H√łeg melder at ‚Äúhov¬≠ed¬≠his¬≠to¬≠rien i denne uges Fri Kri¬≠tik bliv¬≠er om bev¬≠id¬≠s¬≠thed¬≠setik, iden¬≠titet og Lone Franks nye pod¬≠cast om den danske sam¬≠ling af titusinde hjern¬≠er hengemt i formaldehyd.‚ÄĚ 

Hvad jeg ellers g√•r og t√¶nker p√• ūü§Ē

1ÔłŹ‚É£ At sp√łrgemedar¬≠be¬≠jder Reimer Bo tror, at jeg som den eneste har forst√•et ‚Äúde nyeste algo¬≠rit¬≠mer‚ÄĚ. At Reimer Bo er for¬≠mand for Pub¬≠li¬≠cistk¬≠lubben, f√•r mig til at t√¶nke p√•, hvad min far engang for¬≠t¬≠alte mig. Han sagde, at Pub¬≠li¬≠cistk¬≠lubben er en klub for per¬≠son¬≠er, der ikke kan blive optaget i Dan¬≠sk Jour¬≠nal¬≠ist¬≠for¬≠bund, for¬≠di de ikke er rigtige jour¬≠nal¬≠is¬≠ter. Lidt som hvis man ikke kan blive politi¬≠bet¬≠jent og i stedet bliv¬≠er Tivolibetjent. 

2ÔłŹ‚É£ Glenn Bechs debutro¬≠man, Farski¬≠bet, udgivet fra Gylden¬≠dal i √•r. Ved godt jeg m√łder sent op til fes¬≠ten, men det her er alt¬≠s√• noget af det vildeste danske sk√łn¬≠lit¬≠ter¬≠atur, jeg l√¶nge har l√¶st. 

Farvel ūüĎčūüŹľ 

Mere har jeg ikke p√• hjerte i denne omb√¶ring. Tak, for¬≠di du l√¶ste med, og husk at skrive til frihedsbrevet@protonmail.com, hvis du har tips og ideer til his¬≠to¬≠ri¬≠er, vi skal inter¬≠essere os for. Husk ogs√•, at du altid er velkom¬≠men til at svare p√• denne mail, hvis du har ris eller ros. 

Mvh, chefredak¬≠t√łr Mads Br√ľgger