Der er stort set ikke det, en handlekraftig montage ikke kan klare, når mainstreamfilmen rækker hånden ud efter hjælp. Med montagen som motor kan man dele flyers ud til det halve af en storby, rengøre og reparere et totalsmadret hus før forældrenes hjemkomst eller udrydde et forbrydersyndikat over en velkoordineret nat – på præcis den tid, det tager en velvalgt popsang eller et taktfast soundtrack at spille tingene fra A til B. Eksemplerne på montagens belejlige magi er utallige, men i Elvis, der i sidste uge landede på streamingtjenesten HBO Max, går Moulin Rouge-instruktøren Baz Luhrmann skridtet videre og statuerer et slags nyt eksempel. Det skal det handle om i denne uges Fri Kritik, hvor jeg også tager en høtyv under armen og svinger forbi DR.
Log ind
Du skal være logget ind for at kunne læse og lytte til Frihedsbrevet.
Populære artikler
Fri Kultur
Krabbens forlængede arm: B.T.-medarbejdere tegner et portræt af chefredaktør...
Fri Politik
Naser Khaders vilde forbrug af støttekroner: Brugte knap 700.000 på rejser og...
Fri Politik
Rejsefeber for en halv million offentlige midler: Eksperter varsler skattesmæk til...
Fri Forskning