Valgkampen runder et skarpt hjørne: Med to uger til valget har partierne brugt flere penge på sociale medier end ved forrige valg
Med hele to uger til valgdagen har partierne allerede brugt flere penge på annoncer på sociale medier, end de brugte under hele sidste folketingsvalg i 2019. Det viser Frihedsbrevets gennemgang af data fra tech-giganten Meta, der blandt andet står bag Facebook. Fra den 1. april 2019 og frem til valgdagen den 5. juni 2019 brugte partierne cirka 3,1 millioner kroner i alt på at annoncere på Facebook og Instagram. Men allerede nu er det beløb overskredet. Partierne har siden den 15. august sat annoncer i gang på disse platforme for cirka 3,3 millioner kroner. At niveauet for 2019 allerede er nået skyldes primært Liberal Alliance. Ved sidste folketingsvalg brugte det borgerlige parti omkring 160.000 kroner på Facebook-annoncer, men ved dette valg har partiet allerede sat annoncer i søen for cirka 1,4 millioner kroner.
Bliv medlem og læs videre – spar 50%
Støt uafhængig journalistik og få adgang til hele vores arkiv – fra afsløringer til fængende podcasts.
Se alle vores tilbudPopulære artikler
Fri Kultur
For grov til TV 2: Joke om Løkke fjernet fra årskavalkade
Fri Forsvar
Fra rockermiljøet til krig i Afghanistan: Her er historien om...
Fri Mads
Fri Mads #157: Morten Messerschmidt om kronik-brøler: “En...
Fri Finans
Mystisk jysk bacon-konge skaber imperium i Putins Rusland: Blev hædret med...