Adoptionsbureau betalte millioner for at få flere sydkoreanske børn til Danmark: “Leder tankerne hen på bestikkelse”

Det korte af det lange
Danske par kunne op igennem 1980’erne og 1990’erne ikke få nok sydkoreanske adoptivbørn til Danmark.
Derfor valgte et dansk adoptionsbureau at omgå sydkoreansk lovgivning og betale ekstragebyrer forklædt som donationer og lån til Korea i forsøget på at skaffe flere børn, viser intern korrespondance fra bureauerne.
Det leder tankerne hen på bestikkelse, siger en ekspert.
Hele historien
I 1960’erne begyndte de første sydkoreanske børn at blive bortadopteret til Danmark, og på få årtier blev efterspørgslen på koreanske børn enorm.
Antallet af adoptioner fra Sydkorea til Danmark kulminerede i 1980’erne og 1990’erne, og det betød, at de sydkoreanske adoptionsbureauer havde svært ved at følge med efterspørgslen.
Med andre ord var de ved at løbe tør for sydkoreanske børn, som de kunne sende til Vesten – herunder Danmark.
Derfor begyndte et dansk bureau med åbne øjne at omgå sydkoreansk lovgivning ved blandt andet at betale ekstragebyrer i form af donationer og lån til adoptionsbureauer i Sydkorea.
Det viser en 3.000-siders korrespondance mellem det koreanske adoptionsbureau Korean Social Services (KSS) og det danske DIA (tidligere Adoption Center og DanAdopt). En korrespondance, som strækker sig over flere årtier, og som Frihedsbrevet har gennemgået.
Her fremgår det blandt andet i et internt brev mellem ledelsen i Adoption Center, hvordan de planlægger at omgå det maksimale gebyrloft, som Sydkoreas regering har fastsat for adoptivbørn.
“For 1994 vil gebyret være afgørende for hvor stor donation, vi kan give. I 1993 sagde Mr. Paik (direktør i KSS, red.) til os, at de ikke ville forhøje gebyret, for det ville regeringen ikke tillade. Hvis de derfor ikke ønsker at forhøje gebyret, men fastholder det på 3.000 dollars, skal vi formodentlig være indstillet på at give mindst 75.000 dollars i donationer,” står der i brevet fra vicedirektøren til ledelsen i Adoption Center fra 1994.
De mange adoptionsbureauer var nemlig også i skarp konkurrence med hinanden om at skaffe nok børn til de adoptionsvillige danskere.
Og med et loft over, hvad de ifølge lovgivningen måtte betale per barn, tyede det danske adoptionsbureau Adoption Center til kreative løsninger i forsøget på at omgå dette, viser korrespondancen.
Bureauet fik for eksempel danske adoptivforældre til at betale tusindvis af kroner hvert år i donationer til velgørende formål i Sydkorea.
En gennemgang viser, at der udover et fast månedligt adoptionsgebyr blev overført donationer for cirka 4,8 millioner dollar gennem flere årtier. Det svarer omregnet i nutidskroner til et totalbeløb på cirka 53,7 millioner kroner i donationer. Da aktindsigten ikke indeholder korrespondance fra alle år, kan det ikke udelukkes, at dette tal er endnu større.
Korrespondancen sår nu alvorlig tvivl om, hvor mange af de donationer, der egentlig gik til gode formål, eller om donationerne i stedet blev brugt som betaling under bordet i forsøget på at få flere børn til Danmark.
“Når pengegaver kædes så tæt sammen med formidlingen af børn, leder det tankerne hen på, at der kan være tale om bestikkelse,” siger Bente Adolphsen, der er jurist og konsulent med over 35 års erfaring med udsatte børn og unge.
Systematisk ulovlig adfærd
Danmark har i mere end 70 år været et af de lande i Europa, der har modtaget allerflest adopterede børn fra Sydkorea.
I alt har omkring 9.000 børn taget den lange rejse fra Sydkorea til Danmark, hvor en ny familie har stået klar til at modtage dem.
Men Frihedsbrevet har tidligere kunnet afsløre, hvordan adoptionerne i 1970’erne og 1980’erne har været præget af systematisk ulovlig adfærd.
Og herhjemme har foreningen Danish Korean Rights Group (DKRG), der består af adopterede fra Sydkorea, gennemgået over 1.000 sager og fundet ulovlig sagsbehandling i stort set allesammen.
Ifølge foreningen tyder meget på, at en stor del af de omkring 9.000 adoptioner af sydkoreanske børn herhjemme enten er sket uden samtykke, med forfalskede papirer, eller hvor børnene fejlagtigt er blevet registreret som forældreløse.
Formidlingen af adoptivbørn har været delt mellem danske adoptionsbureauer og sydkoreanske bureauer, og de har ofte indgået såkaldte venskabsaftaler. Og det er altså i den korrespondance mellem Adoption Center og KSS, at man nu kan se, hvordan de forsøgte at omgå reglerne i forsøget på at skaffe flere adoptivbørn til Danmark.
Lokkede med “special donations”
Den store efterspørgsel satte nemlig adoptionsbureauerne i Sydkorea i en gunstig position.
Med flere vestlige bureauer, der kæmpede om børnene, spredte der sig en vis form for nervøsitet om, hvorvidt der kunne leveres nok børn. I korrespondancen fremgår det blandt andet, hvordan Adoption Center sammenligner sine priser med de konkurrerende adoptionsbureauer.
“Jeg er fornylig blevet bekendt med, efter at have talt med de andre nordiske adoptionsbureauer, at de betaler mere i gebyr, end vi gør,” skriver direktøren for Adoption Center i 1994.
Men som tidligere nævnt var der et loft for gebyret, som Sydkoreas regering ville tage for adoptioner. Derfor tyede det danske bureau til “specialdonationer”, og dermed kunne de omgå loftet for, hvad et barn fra Sydkorea måtte koste.
I en intern korrespondance fra Adoption Center den 22. februar 1994 blev der givet tilladelse til at “præmiere” et beløb som tak for formidlingen af børn året før.
“Det er også baggrunden for, at jeg gik ind for, at vi skulle ‘præmiere’ KSS for at have formidlet så mange børn til os i 1993 (selvom det ikke er mere end vi aftalte, idet vi bad om 70 børn) – og dog! Du har derfor mandat til at give KSS en donation på US$ 25.000 som ‘præmie’ for det høje formidlingstal i 1993,” lyder det fra vicedirektøren til direktøren.
I et referat fra en telefonsamtale den 14. maj 1990 diskuterer direktøren ved Adoption Center og direktøren ved KSS ligeledes, hvorvidt flere penge kan skaffe flere børn til Danmark.
“Mr Kim siger, at hvis Sowoon (et børnehjem, som KSS samarbejder med, red.) kan give flere børn pr. måned, har vi jo accepteret at betale US$ 2.000 pr. måned, og har sendt disse penge op mod slutningen af juni. FLN spørger, hvad det er Mr Kim i Sowoon ønsker nu? Er det mere end US$ 2.000 pr. måned? Kim siger, at de kan diskutere det i september. FLN siger, at hvis de ved at betale flere penge, kan få flere børn, så vil han nødig vente til september.”
Pengepræmien er påfaldende, mener Bente Adolphsen.
“Der er et sjovt sammenfald i, at de store donationer kommer i forlængelse af formidlingen af børn. Det virker meget afpasset,” siger hun.
Hvad gik donationerne til?
Men det store spørgsmål er, om donationerne reelt gik til velgørende formål, eller om der var tale om et indirekte gebyr til de koreanske adoptionsbureauer.
Ifølge Frihedsbrevets gennemgang af den interne korrespondance så bliver der flere steder nævnt konkrete velgørende projekter, som koreanerne siger, pengene skal gå til.
Det største af dem er projektet Greenhill, der blev nævnt første gang i 1980. Projektet gik ud på at bygge en institution for adoptivbørn for KSS på et stort stykke land en times kørsel fra hovedstaden Seoul.
Og her var Adoption Center særligt rundhåndet med donationerne til netop Greenhill.
I et nyhedsbrev sendt til danske adoptivforældre står det beskrevet, hvordan Adoption Center brugte millioner af kroner på et adoptionsprojekt i Sydkorea. Hvad der konkret kom ud af donationerne, vides dog ikke.
I nyhedsbrevet, der hvert år sendes ud til adoptanter, nævnes der flere store millionbeløb, som Adoption Center donerede til Greenhill-projektet i Sydkorea.
Korrespondancen‚ Frihedsbrevet har gennemgået, viser også, at der foruden de faste donationer blev overført selvstændige beløb direkte til Greenhill-projektet.
Blandt andet bliver en donation på 1.255.000 kroner nævnt under “hjælpearbejde”.
Hvad præcist Adoption Center ønskede at få ud af Greenhill-projektet, er uklart. Dog skriver Adoption Center i sit nyhedsbrev om projektet, at man står til at modtage færre børn fremadrettet, men at man forventer, at man inden for det næste år vil kunne modtage børn med forskellige handicap.
“Adoption Center havde i januar 1981 besøg af lederen af Korean Social Service, og kontorlederen besøgte i marts 1981 Korea for yderligere afklaring af problemerne. Det ret nedslående resultat af forhandlingerne i marts var, at Adoption Center måtte imødese en reduktion af det antal børn, der kunne formidles til Danmark, på cirka 20 procent.”
I gennemgangen af den interne korrespondance ses det, at Adoption Center helt op i 1990’erne fortsat donerer til Greenhill-projektet, indtil støtten pludselig stopper.
Ifølge Bente Adolphsen er det tydeligt, at pengene og adoptionerne hænger sammen.
“Der er en klar sammenhæng mellem donationer og børn. Det ser ud til, at det er noget, bureauerne aftaler indbyrdes, og det virker, som om der er tale om en egentlig forretningsmodel. Det stemmer ikke overens med betingelserne for udenlandsk adoption,” siger hun.
Udstedte lån der ikke skulle betales tilbage
Men det var ikke kun “special donations”, som Adoption Center sendte til Sydkorea, afslører korrespondancen.
På et tidspunkt i slut 80’erne udstedte Adoption Center et lån på 100.000 dollars til Greenhill-projektet.
Men ifølge korrespondancen opstod der efter Adoption Centers direktørs besøg i Sydkorea i 1994 tvivl om, hvorvidt der var tale om et reelt lån eller en donation.
Forinden viser et brev til KSS fra 1994, at Adoption Center var nervøse for, at KSS ville sænke antallet af børn, de sendte Adoption Centers vej, og derfor skred bestyrelsesformanden i Adoption Center hurtigt til handling.
“Jeg kan uden tvivl bekræfte, at det har været bestyrelsen i Adoption Centers forventning, at dette lån aldrig skulle tilbagebetales.”
Ifølge bestyrelsesformanden skulle “lånet” dog ikke ses som en form for bestikkelse af koreanerne, må man forstå.
“Der har på intet tidspunkt været tanker om, at dette lån er relateret til vores kontinuerlige samarbejde om henvisninger af adoptionsbørn. Det har altid været vores forståelse, at vi naturligvis vil fortsætte det gode samarbejde med KSS, og det vil være overflødigt at tro, at lånet skulle spille en rolle.”
Til sidst understregede bestyrelsesformanden endnu en gang, at lånet aldrig skulle ses som et lån, der skulle tilbagebetales.
“Vores forslag om at nedskrive lånet over en 4‑årig periode var udelukkende på grund af interne årsager. Jeg beklager, hvis der har været nogen tvivl om, at det under ingen omstændigheder forventes fra Adoption Center side, at lånet bliver tilbagebetalt,” skriver bestyrelsesformanden til KSS.
Det mangler vi svar på
DIA, der i 2015 blev til via en sammenlægning mellem de to adoptionsbureauer Adoption Center Børnehjælp og DanAdopt, har ikke ønsket at stille op til et interview.
Vi ville ellers gerne have spurgt dem, hvad de mange millioner af donationer er gået til, og om man har brugt bestikkelse i forsøget på at få flere børn fra Sydkorea til Danmark.
I stedet skriver DIA i et skriftligt svar, at de er tilhænger af en uvildig undersøgelseskommission for at granske tidligere tiders praksis og fejl på området for international adoption.
Ankestyrelsen er allerede i gang med at undersøge adoptionssager fra Korea i 1960’erne og 70’erne. Og først når den ventes færdig næste år, vil socialminister Pernille Rosenkrantz-Theil se, om der skal yderligere undersøgelser til, siger hun til TV 2.