I den­ne måned er de før­ste F‑35-kamp­fly begyndt at patrul­je­re luftrum­met over Dan­mark. Og for­svars­mi­ni­ster Tro­els Lund Poul­sen (V) har sagt, at der skal købes fle­re jager­fly som dem – de såkald­te ste­alth-fly – som en del af den lynop­rust­ning, rege­rin­gen har igangsat. 

De 27 F‑35-kamp­fly, Dan­mark har købt og bestilt fra USA, kom­mer nem­lig til at udgø­re en hjør­ne­sten i det dan­ske forsvar.

Men i kølvan­det på Donald Trumps poli­tik over for Ukrai­ne, Euro­pa og Rusland har der bredt sig en ræd­sel for, at USA plud­se­lig kan kort­slut­te mili­tært udstyr, som er ble­vet solgt til andre lan­de, fra distancen. 

Tværs over det euro­pæ­i­ske kon­ti­nent har magt­ha­ve­re stil­let sig selv spørgs­må­let: Kun­ne den ame­ri­kan­ske admi­ni­stra­tion fin­de på at gå så langt som at hæm­me NATO-alli­e­re­des våbensystemer? 

Den nye uden­rigs­po­li­ti­ske kurs i USA har især frem­kaldt betæn­ke­lig­he­der hos euro­pæ­e­re, hvad angår køb af F‑35-kamp­fly­e­ne fra den ame­ri­kan­ske pro­du­cent Lock­he­ed Martin. 

Både Portu­gal og Cana­da har udtrykt tvivl om, hvor­vidt de vil købe den ame­ri­kan­ske våben­ma­sto­donts flagskib, og tysker­ne synes også at være på vej til­ba­ge i tænkeboksen. 

Wol­f­gang Ischin­ger, tid­li­ge­re top­diplo­mat og leder af Mün­chen Sik­ker­heds­kon­fe­ren­cen, sag­de sid­ste måned til Bild, at hvis USA kun­ne fin­de på at begræn­se de tyske F‑35-fly, som de har gjort med Ukrai­nes F‑16-fly, “så kan spørgs­må­let om at annul­le­re kon­trak­ten kom­me på tale”.

Euro­pas ver­se­ren­de bekym­rin­ger fik end­nu et nøk opad sid­ste måned, da Donald Trump, under en præ­sen­ta­tion af et andet kamp­fly fra pro­du­cen­ten Boe­ing, fore­slog, at USA frem­over bør sæl­ge “nedt­o­ne­de” fly til sine alli­e­re­de, for­di “de en dag måske ikke læn­ge­re er vores allierede”.

“Vi fore­træk­ker at skrue ned for dem med omkring ti pro­cent,” sag­de præ­si­den­ten bag skri­ve­bor­det i Det Ova­le Kontor.

Men spør­ger man våben­fa­bri­kan­ten Lock­he­ed Mar­tins tid­li­ge­re sæl­ger i Dan­mark, så mener han, at væsent­li­ge nuan­cer går tabt midt i al para­noi­a­en – og at der ikke er grund til bekym­ring. To for­svar­s­eks­per­ter med ind­gå­en­de kend­skab til jager­fly, som Fri­heds­bre­vet har talt med, bak­ker ham op – mens én er mere skeptisk.

Bliv medlem og læs hele artiklen

Få undersøgende journalistik fra et kompromisløst, uafhængigt medie – for kun 99 kr./md.

Bestil nu

Allerede medlem?
Mindstepris: 99,00 kr. Abonnementet fornyes automatisk, indtil det opsiges. Ingen minimumsbinding.
Log ind, som du plejer

Du har tidligere oprettet dig som bruger med denne e-mail:

Indtast din adgangskode for at logge ind. Er dette ikke din e-mail, eller ønsker du at logge ind på en anden bruger, klik her.

Adgangskoden skal indeholde mindst 8 tegn.

Mistet din adgangskode? Nulstil her.

Opret adgangskode

Din e-mail:

Adgangskoden skal indeholde mindst 8 tegn.

Opret adgangskode

Du skal oprette en adgangskode nu

Din e-mail:

Vi har registreret dit abonnement, men du mangler en adgangskode. For at logge ind på Frihedsbrevet.dk og i Frihedsbrevets app skal du oprette en adgangskode.

Vi har sendt et link til ovenstående e-mailadresse, hvor du kan oprette din nye adgangskode.

Velkommen til Frihedsbrevet

Du har nu adgang til alle artikler, nyhedsbreve og podcast. Kom godt i gang ved at vælge dine nyhedsbreve nu.

Log ind

Du skal være logget ind for at kunne læse og lytte til Frihedsbrevet.

[ree_login_form]