Kilder fortæller om problemer med festkulturen hos Deloitte – nu er partner smidt på porten
Det korte af det lange
Flere tidligere og nuværende medarbejdere har oplevet grænseoverskridende adfærd i Danmarks største revisionsfirma, Deloitte.
Der har været en oplevelse af, at det ikke virker at gå til Deloittes whistleblowerordning, som virksomhedens topchef nu erkender ikke har virket, som den skulle.
Desuden er en ledende skikkelse i Deloitte med flere personalesager i bagagen blevet afskediget efter Frihedsbrevets henvendelse.
Hele historien
Grænseoverskridende adfærd, et giftigt arbejdsmiljø og problemer med festkulturen.
Sådan er oplevelsen hos flere kvinder, der har råbt vagt i gevær hos konsulent- og revisionsgiganten Deloitte.
En af kvinderne er i dag stadig ansat hos Deloitte.
Hun fortæller om, hvordan hun gik til whistleblowerordningen for at indberette grænseoverskridende adfærd fra en ledende mandlig skikkelse i Deloittes partnerkreds.
Ifølge kvindens egen opfattelse havde den pågældende opført sig upassende og grænseoverskridende i sociale sammenhænge, hvor der også var alkohol involveret.
Selvom den pågældende partner efterfølgende fik forskellige sanktioner fra ledelsen i Deloitte, har kvinden fornemmelsen af, at det ikke er blevet overholdt.
“Dagligdagen er fortsat, som om intet var sket, og sanktionerne bliver ikke overholdt. Topledelsen i Deloitte har aldrig nævnt eller taget afstand fra sagen. Der har været en stiltiende accept fra topledelsen af den grænseoverskridende adfærd. Partneren kan fortsætte, som om intet var hændt, mens de implicerede kvinder er stærkt påvirket af sagen,” siger kvinden, der altså fortsat er ansat i Deloitte, og som udtaler sig til Frihedsbrevet på betingelse af anonymitet.
Inden kvinden gik til whistleblowerordningen, forsøgte hun at henvende sig til en af supportafdelingerne på sin arbejdsplads, fortæller hun.
Efter eget udsagn fik hun efterfølgende at vide, at de ikke kunne håndtere sagen anonymt. Kvinden valgte herefter at gå til whistleblowerordningen, hvor det var hendes fornemmelse, at det var svært at indberette anonymt, hvis sagen overhovedet skulle overvejes at blive taget op.
Frihedsbrevet har set dokumentation for henvendelsen, som kvinden har lavet, hvor der ikke bliver lagt fingre imellem kritikken af Deloittes håndtering.
Da kvindens betingelse er at optræde anonymt, og hun samtidig er nervøs for, at det vil kunne spores tilbage til hende som afsender, citerer vi ikke direkte fra indberetningen
Af indberetningen fremgår det, at den pågældende partner har fået en straf fra ledelsen i Deloitte efter sager om det, flere medarbejdere oplever som grænseoverskridende adfærd.
Men sanktionerne bliver dog langt fra håndhævet, fortæller kvinden.
Et af kritikpunkterne i indberetningen er kvindens oplevelse af, at manden bliver beskyttet af ledelsen, hvilket giver Deloitte alvorlige ridser i lakken.
I indberetningen beskriver kvinden også, at der efter hendes opfattelse er en forskel på, hvad Deloitte siger, og hvad Deloitte gør.
Ifølge kvinden, bliver de værdier, som Deloitte bryster sig af, ikke overholdt. Den samme opfattelse deles også af andre kilder, som Frihedsbrevet har været i kontakt med.
Frihedsbrevet har præsenteret sagen om den ledende skikkelse og kritikken for Deloittes topchef Christian Jensby. Han vil generelt ikke kommentere personalesager, skriver han:
“Jeg kommenterer ikke på personalesager, hvorfor jeg heller ikke kommer ind på de spørgsmål, der vedrører dette. Men jeg kan oplyse, at en partner på baggrund af ny information, vi har modtaget de seneste dage, ikke længere er ansat i Deloitte,” skriver Deloitte-topchefen.
Den nu afskedigede medarbejder er ifølge Frihedsbrevets oplysninger den Deloitte-partner, som havde fået forskellige sanktioner, som vi har beskrevet i denne artikel.
Ikke alene
Kvinden står ikke alene med kritikken.
Flere nuværende og tidligere medarbejdere, som Frihedsbrevet har talt med i forbindelse med tilblivelsen af denne artikel, udtrykker stor bekymring om forholdene i Deloitte.
“Det var utrygt at gå rundt og være usikker på, om de, der skulle holde hånden under medarbejderne, ville være der,” siger en tidligere medarbejder, som oplevede stor forskel på, hvad Deloitte sagde, og hvad Deloitte gjorde.
“Det provokerer mig faktisk, at Deloitte taler så åbent om gode værdier, når jeg ikke syntes, det var virkeligheden.”
En anden tidligere medarbejder udtrykker også bekymring.
“Det er ubehageligt at have ytret bekymring om en medarbejder, og vedkommende så senere bliver sat på samme opgaver,” lyder det.
Flere beskriver et generelt giftigt arbejdsmiljø, hvor upassende kommentarer sidder løst, og hvor der festes meget.
Men den største kritik rettes mod Deloittes håndtering af personalesager. Det er svært at indberette sager anonymt, lyder det fra flere.
Stoler ikke på whistleblowerordning
Deloitte har ligesom en lang række virksomheder og myndigheder en whistleblowerordning og har i de seneste år gjort det til et stort forretningsben at implementere, håndtere og administrere whistleblowerordninger for andre.
Men flere medarbejdere mener, at det er en skærende kontrast til, hvordan Deloittes egen ordning fungerer, fordi revisionskæmpen ikke selv har orden i penalhuset.
“Jeg har oplevet at gå til whistleblowerordningen, hvor det var svært at være anonym, og hvor jeg efterfølgende hørte rygter om, at der er kommet en anmeldelse,” fortæller en forhenværende Deloitte-medarbejder.
“Jeg har også oplevet, at flere omkring mig eller jeg selv er blevet spurgt af chefer, hvem der har sendt en indberetning,” fortæller den samme tidligere medarbejder.
I modsætning til de kunder, Deloitte servicerer, hvor revisionshuset fungerer som en ekstern part, er det nemlig Deloitte selv, der har ansvaret for whistleblowerordningen.
I stedet sendes henvendelserne videre til en højtstående Deloitte-chef, og flere personer har oplevelsen af, at der florerer rygter om, hvem der har råbt vagt i gevær.
Kilden fortæller, at hun har en oplevelse af, at den anonyme indberetning har været et samtaleemne blandt flere kollegaer og også fra de medarbejdere, den omhandlede.
Topchef erkender problemer
Den 7. december kunne Børsen berette, at Deloittes øverste chef i Danmark, Christian Jensby, efter en shitstorm på Instagram ville undersøge og forbedre whistleblowerordningen.
Han ønsker ikke at stille op til interview, men han har svaret på en række spørgsmål om kritikken fra de tidligere og nuværende medarbejdere, vi har stillet på skrift.
Han udtrykker sympati over for de oplevelser, kilderne har delt.
“Det gør ondt at høre om de oplevelser, som nogle tidligere og nuværende kollegaer har delt den seneste uge. Sådan er der ingen, der skal have det i Deloitte. Men jeg er glad for, at oplysningerne kommer frem i lyset, for det giver mig mulighed for at gøre noget ved det. For selvfølgelig skal det være helt trygt at gå til ledelsen eller henvende sig i en whistleblowerordning, hvis man oplever upassende adfærd. Når der er medarbejdere, der ikke oplever det sådan i dag, så er det vores ansvar at sørge for, at de gør det fremover,” skriver Christian Jensby, der har været øverste chef for revisions- og konsulentkæmpen Deloittes ca. 3.000 ansatte i Danmark siden juni 2023.
Efter Frihedsbrevets henvendelse er en partner med flere personalesager på sig blevet afskediget.
Det skete officielt mandag den 11. december, bekræfter flere kilder.
Men Christian Jensby afviser, at der generelt er et problem med grænseoverskridende adfærd blandt Deloittes ansatte.
“Jeg oplever ikke, at vi har et generelt problem med grænseoverskridende adfærd, men med mere end 3.000 medarbejdere kan det ske, at der er nogen, som ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt. Det vil altid afhænge af en konkret vurdering, men vi tager den type sager dybt alvorligt og har som udgangspunkt intet problem med at vise folk til døren, hvis de har en uacceptabel adfærd. Det har vi gjort før, og det gælder, uanset om det er på arbejde eller til fest,” skriver topchefen.
Christian Jensby skriver til sidst, at den seneste uges kritik har gjort det klart, at Deloitte ikke er i mål med at ændre kulturen. Det vil han nu gerne lave om på.
“Hvad det præcis kommer til at indeholde, og hvordan vi vil gribe det an, er for tidligt at sige. Det bedste, vi kan gøre lige nu, er at lytte til dem, der deler deres oplevelser – og spørge ind, så hver en sten bliver vendt. Når vi har samlet det sammen, så ved vi også, hvad der i givet fald skal gøres. Vi har allerede lært en masse af denne proces,” skriver Christian Jensby til Frihedsbrevet.