Mens kom­mu­ner­ne ven­der hver en øre, når det kom­mer til bud­get­tet for unge og gam­le, sid­der pen­ge­ne ander­le­des løst, når det er en pro­fes­sio­nel fod­bold­klub, det hand­ler om. 

Her giver stør­ste­delen af de kom­mu­ner, der har en Super­liga-klub på egnen, glæ­de­ligt fle­re hund­re­de tusin­de kro­ner årligt i sponsoraf­ta­ler, hvor de ud over ban­ner­re­k­la­mer også får VIP-bil­let­ter med luksus-lounge-adgang. 

Luksus­bil­let­ter­ne, der ofte inde­bæ­re­rer fle­re-ret­ters-menu og alko­hol ad libi­tum skur­rer måske i læse­rens ører, men det er helt efter bogen. 

Det for­tæl­ler kom­mu­na­l­eks­pert, for­sker og cen­ter­le­der ved Gra­ver­cen­te­ret, Roger Buch. Han har gen­nem­læst en ræk­ke kon­trak­ter mel­lem Super­liga-klub­ber­ne og deres respek­ti­ve kom­mu­ner, som Fri­heds­bre­vet har fået aktind­sigt i.

“Man må ikke bare foræ­re pen­ge væk til virk­som­he­der eller købe VIP-bil­let­ter til top­po­li­ti­ke­re og embeds­mænd. Det er der­for, man laver de her kon­trak­ter, som man har skru­et sam­men på en sådan måde, at kom­mu­nen på papi­ret får noget igen. De har fun­det et smut­hul i lovgivningen.”