Kommuner bruger millioner på VIP-billetter med fri alkohol og reklamer til Superliga-kampe: Udnytter smuthul, mener ekspert
Mens kommunerne vender hver en øre, når det kommer til budgettet for unge og gamle, sidder pengene anderledes løst, når det er en professionel fodboldklub, det handler om.
Her giver størstedelen af de kommuner, der har en Superliga-klub på egnen, glædeligt flere hundrede tusinde kroner årligt i sponsoraftaler, hvor de ud over bannerreklamer også får VIP-billetter med luksus-lounge-adgang.
Luksusbilletterne, der ofte indebærerer flere-retters-menu og alkohol ad libitum skurrer måske i læserens ører, men det er helt efter bogen.
Det fortæller kommunalekspert, forsker og centerleder ved Gravercenteret, Roger Buch. Han har gennemlæst en række kontrakter mellem Superliga-klubberne og deres respektive kommuner, som Frihedsbrevet har fået aktindsigt i.
“Man må ikke bare forære penge væk til virksomheder eller købe VIP-billetter til toppolitikere og embedsmænd. Det er derfor, man laver de her kontrakter, som man har skruet sammen på en sådan måde, at kommunen på papiret får noget igen. De har fundet et smuthul i lovgivningen.”
Log ind
Du skal være logget ind for at kunne læse og lytte til Frihedsbrevet.
Populære artikler
Fri Forskning
Læge blev fyret midt i en operation: Da kollega råbte op, fik han også sparket af...
Fri Kultur
Stien bag restaurant Noma, “som vi kender den”, er altid ren
Fri Finans
DSB-chef instruerede medarbejdere i systematisk at godkende for høje regninger:...
Fri Finans