En spl­in­ter­ny hjem­mesi­de med der­til­hø­ren­de sup­port, ser­vi­ce­pak­ker og mar­keds­fø­ring på Goog­le og på Face­book, og så vil det ellers væl­te ind med kun­der i butikken. 

Sådan lød salgsta­len til en lang ræk­ke små virk­som­he­der, da de ind­gik en afta­le med Dan­marks to stør­ste web­bu­reau­er Group Onli­ne og Web-Koncept. 

Men det gode til­bud kom dog med en betin­gel­se – virk­som­he­der­ne skul­le skri­ve under på en syvårig kon­trakt med webbureauerne. 

Og det har været et dyrt bekendt­skab for man­ge virksomhedsejere. 

Fri­heds­bre­vet har været i kon­takt med i alt 26 tid­li­ge­re og nuvæ­ren­de virk­som­hed­s­e­je­re, der har været kun­der hos Group Onli­ne og Web-Koncept. 

Sam­stem­men­de for­tæl­ler de, at de ikke har fået, hvad de er ble­vet lovet, og at kon­trak­ter­ne har været tæt på umu­li­ge at kom­me ud af, hvil­ket i fle­re til­fæl­de har været årsa­gen til, at de har måt­tet dre­je nøg­len om. 

“Det er helt umu­ligt at kom­me ud af, og de har aldrig leve­ret nogen god mar­keds­fø­ring eller opti­me­ring, der har gav­net min for­ret­ning,” siger murer Denis Vasilt­chen­ko, der står til udgif­ter på mere end 280.000 kro­ner efter at have ind­gå­et en afta­le med Group Online.

Hos de små- og mel­lem­sto­re virk­som­he­ders bran­che­or­ga­ni­sa­tion, SMV­dan­mark, ken­der man også til de to web­bu­reau­ers metoder.