Her er der en medieafspiller

Men før du kan se den, skal du accep­te­re cook­i­es fra vores leverandør.

Det kor­te af det lange

En patient lå bevidst­løs og ånde­de gen­nem en respira­tor, mens che­fen på AK Nyg­art Pri­vat­ho­spi­tal under en ope­ra­tion skar det ud i pap for en cho­ke­ret narko­se­læ­ge, at han var fyret. 

Da en læge­kol­le­ga hør­te om hæn­del­sen, skrev han et brev til Sty­rel­sen for Patient­sik­ker­hed, hvor han adva­re­de om, at ledel­ses­sti­len på hospi­ta­let udgjor­de en fare for patient­sik­ker­he­den. Kort efter blev han også fyret for illoyalitet.

Lou­i­se Wes­sel­hoff, chef på AK Nyg­art Pri­vat­ho­spi­ta­let, ankla­ges nu af de to læger for at slå uri­me­ligt hårdt ned på ansat­te, der råber op om fejl. Den kri­tik afvi­ser hun selv i en mail, hvor hun skriver:

“Af prin­ci­pi­el­le og for­tro­lig­heds­mæs­si­ge årsa­ger kan vi ikke kom­men­te­re på per­so­na­lesa­ger, da det er afgø­ren­de for os at beskyt­te de invol­ve­re­des pri­vat­liv. Vi kan dog oply­se, at afske­di­gel­ser hos AK Nyg­art altid er velover­ve­je­de, vel­be­grun­de­de og nød­ven­di­ge, sker altid i sam­råd med fle­re per­so­ner i orga­ni­sa­tio­nen og med stor hen­syn­ta­gen til de berørte.”

Hele histo­ri­en

Med rysten­de hæn­der og hjer­te­ban­ken åbne­de Tha­ni­kai­vas­han Bala­ga­nes­han døren til operationsstuen. 

På brik­sen for­an ham lå en kvin­de i en form for respira­tor, uvi­den­de om at lægen, der skul­le bistå med at gøre brysto­pe­ra­tio­nen fær­dig, minut­ter­ne for­in­den var ble­vet fyret.

“Jeg var i chok,” siger Tha­ni­kai­vas­han Bala­ga­nes­han, der i dag­lig tale bli­ver kaldt Vashan.

Mens han stir­re­de ned på den bevidst­lø­se patient, myl­dre­de tan­ker om hans pri­va­tø­ko­no­mi og fami­lies frem­tid rundt som små myrer i hans hoved.

“Jeg hav­de jo sat hele byg­ge­ri­et af mit hus op på, at jeg skul­le tje­ne de pen­ge. Min pri­va­te øko­no­mi er jo afhæn­gig af, at jeg arbejder.” 

Han hav­de lyst til at tage lægekit­len af og smutte.

“Jeg hav­de behov for at kom­me hjem. Jeg var rystet. Jeg hav­de brug for at snak­ke med nogen. Jeg hav­de brug for at rin­ge til Hen­rik (leden­de kol­le­ga, red.). Jeg hav­de brug for at rin­ge til min kone og for­tæl­le dem det. Plud­se­lig skul­le jeg til at tæn­ke på, hvor skal jeg så skul­le arbej­de hen­ne,” siger han.

Hver­ken ope­ra­tions­sy­geple­jer­sken eller kirur­gen på stu­en var lige­som Vas­han spe­ci­a­li­se­ret i at brin­ge patien­ter ud af narko­setå­gen. Den bevidst­lø­se kvin­de, der meka­nisk trak vej­ret gen­nem en maski­ne, fik ham til at blive. 

“For patien­tens skyld bli­ver jeg nødt til at gøre det her fær­digt. Det skyl­der jeg hen­de. Hun skul­le jo våg­ne igen. Hun skul­le ger­ne ud af narko­sen. Men kun­ne jeg få lov til at gå, så hav­de jeg gjort det,” siger han.

Døds­fal­det

Som narkoslæ­ge gen­nem 10 år er Vas­han ansvar­lig for at bedø­ve patien­ten og brin­ge dem ud af døsen igen. 

“Det er lige­som fly­et, ikke? Min rol­le er lige­som pilo­tens vig­tig, når man skal let­te og lan­de. Der er den ret vigtig.”

Den er også vig­tig, hvis patien­ten skul­le få pro­ble­mer under­vejs. Det sker hel­dig­vis sjæl­dent. Men når det sker, kan det hand­le om liv og død. 

Det fin­des der et tragisk eksem­pel på fra 2015, net­op fra Nyg­art. Det var, før hospi­ta­let blev købt af sven­ske Aka­de­mi­k­li­ni­ken og blev til AK Nyg­art. Den­gang døde en patient under en ansigtsløft­ning. En læge end­te med at kom­me under skær­pet til­syn af Sty­rel­sen for Patientsikkerhed.

“Det er altid tragisk, når en patient dør under en ope­ra­tion. Når der så oven i købet er tale om en ope­ra­tion, som ikke er strengt nød­ven­dig, er det ekstra­tragisk,” sag­de Anet­te Lyk­ke Petri, davæ­ren­de til­syns­chef hos Sty­rel­sen for Patient­sik­ker­hed, den­gang til Ekstra Bla­det.

Vas­han brin­ger selv sagen fra 2015 frem, da Fri­heds­bre­vet taler med ham, for at illu­stre­re, hvor galt det kan gå – selv når det dre­jer sig om plan­lagt skønhedskirurgi.

“Vi når det”

Alt gik dog som det skul­le, da AK Nyg­arts øver­ste chef Lou­i­se Wes­sel­hoff tors­dag den 28. sep­tem­ber 2023 trop­pe­de op uden for døren til operationsstuen.

Her skul­le hun give Vas­han en besked. Det frem­går af en SMS-kor­re­spon­dan­cen mel­lem Vas­han og Lou­i­se Wes­sel­hoff, der bærer tit­len “coun­try mana­ger” for Aka­de­mi­k­li­ni­kens dan­ske filial.

I en SMS skri­ver han, at ope­ra­tio­nen træk­ker ud, “men hvis det ikke tager lang tid, kan vi vel godt tage det ude for­an op (ope­ra­tions­stu­en, red.).”

“Helt ok. Jeg har lige et møde kl 15.00 men har først bag­kant kl 17.30 i Axel­borg. Så vi når det👌,” lød det i en SMS fra Lou­i­se Wesselhoff.

“Okay 🙂 Skal vi tage det her­ne­de? For jeg har lidt en bag­kant med børnene”. 

“Jeg er klar 🙂 og patien­ten sover roligt,” lød Vas­hans svar i en SMS.

I SMS’erne var der ikke tegn på, at Lou­i­se Wes­sel­hoff skul­le over­le­ve­re en fyring. Vas­han selv tro­e­de, at han ven­te­de på en for­frem­mel­se til leden­de anæ­stesilæ­ge – en besked, der hur­tigt kun­ne over­brin­ges uden for døren.

Fri­heds­bre­vet har fået aktind­sigt i Lou­i­se Wes­sel­hof­fs rede­gø­rel­se i sagen til patien­ter­nes vagt­hund, Sty­rel­sen for Patient­sik­ker­hed. Her sæt­ter hun ord på sags­for­lø­bet, efter at hun modt­og SMS’en om, at Vas­han var “klar” til at mødes med hende.

“Her­ef­ter går jeg ned til ope­ra­tions­stu­en, hvor anæ­stesilæ­ge TB (Tha­ni­kai­vas­han Bala­ga­nes­han, red.) kom­mer ud til mig på gan­gen for­an ope­ra­tions­stu­en. Da jeg ikke mener, at den­ne sam­ta­le skal fore­gå midt på gan­gen, går vi ind i rum­met, som lig­ger lige ved siden af ope­ra­tions­stu­en. Her bli­ver anæ­stesilæ­ge TB ori­en­te­ret om beslut­nin­gen i for­hold til den stil­ling, han har søgt og en begrun­del­se her­for,” skri­ver hun.

I rede­gø­rel­sen næv­ner Lou­i­se Wes­sel­hoff ikke med et ord, at “den stil­ling”, som Vas­han blev “ori­en­te­ret om”, var en fyreseddel.

Fyret efter opråb til ledelsen

I dag er Vas­han kom­met godt vide­re og arbej­der som anæ­stesi- og aku­t­læ­ge i det offent­li­ge og som smer­te­læ­ge i det pri­va­te. Men han er sta­dig vred over ledel­sens tim­ing af fyringen.

“De (ledel­sen, red.) kun­ne have slå­et patien­ten ihjel. Jeg kun­ne have været med­skyl­dig, for­di der ikke var nogen inde på den stue, der er spe­ci­a­li­se­ret i at hånd­te­re en luft­vej, som jeg er. Hvad nu hvis jeg var gået i affekt? Hvem fan­den skul­le have væk­ket patien­ten og taget sig af hen­des luft­ve­je?,” spør­ger Vas­han retorisk.

Han mistæn­ker ledel­sen for at fyre ham, for­di han for­in­den til et virk­som­heds­se­mi­nar hav­de meldt ud, at han ikke synes, det var trygt for patien­ter­ne at bli­ve bedø­vet ale­ne med én anæ­stesilæ­ge på AK Nygart.

Vas­han for­kla­rer, at han til det­te semi­nar hav­de hen­vist til døds­fal­det, der var sket otte år for­in­den. For at fore­byg­ge en lig­nen­de hæn­del­se vil­le han ger­ne have en anæ­ste­si­sy­geple­jer­ske på operationsstuen.

“En anæ­ste­si­sy­geple­jer­ske vil jo tæn­ke præ­cis det sam­me, som jeg tæn­ker, hvis der opstår en van­ske­lig­hed omkring patien­ten. Vi tæn­ker jo ens på, hvad vi skal træk­ke op i medi­cin, og hvad man skal hånd­te­re, hvil­ket udstyr, man skal hol­de øje med i den situ­a­tion, hvor det er værst.”

Iføl­ge Vas­han blev hans bekym­ring nævnt som en af årsa­ger­ne til, at han fik sparket.

“Hun sag­de, at ‘du har gjort dig bemær­ket i for­hold til det, du sag­de om, at du føl­te dig util­pas, og det ikke var godt for patien­ter­ne, at de blev bedø­vet ale­ne’. Hun sag­de: ‘Sådan skal du jo ikke have det. Nu prø­ver vi at pas­se på dig, og der­for bli­ver vi nødt til at stop­pe sam­ar­bej­det’,” siger Vashan.

Fri­heds­bre­vet har fore­lagt hele Vas­hans udlæg­ning af sagen for Lou­i­se Wesselhoff. 

I en mail skri­ver hun blandt andet til­ba­ge, at “af prin­ci­pi­el­le og for­tro­lig­heds­mæs­si­ge årsa­ger kan vi ikke kom­men­te­re på per­so­na­lesa­ger, da det er afgø­ren­de for os at beskyt­te de invol­ve­re­des privatliv.”

Du kan læse sva­ret fra Lou­i­se Wes­sel­hoff i bun­den af artiklen.

“Patien­ten risi­ke­rer worst case at dø”

Fyrin­gen af Vas­han sat­te som en domi­no­brik gang i en årsagskæ­de. Næste brik i kæden var Hen­rik Park Prei­s­ler, den virk­som­heds­ansvar­li­ge anæ­stesilæ­ge på AK Nygart.

SMS’er viser, at Vas­han kort efter fyrin­gen ori­en­te­re­de Hen­rik om, hvad der var sket. Hen­rik læste beske­den med vantro.

“Jeg var i chok. Der var ingen alarm­klok­ker, der var ingen red flags, der var intet over­ho­ve­det, op til at Vas­han bli­ver fyret,” siger Henrik.

52-åri­ge Hen­rik Park Prei­s­ler så 38-åri­ge Vas­han som sin arv­ta­ger til sin stil­ling, efter at han meld­te ud, at han vil­le veks­le sin posi­tion som ansvar­lig anæ­stesilæ­ge til vikar hos AK Nyg­art, så han kun­ne ved­li­ge­hol­de sine kom­pe­ten­cer på andre hospitaler. 

Hen­rik synes ikke, at det rime­de på patient­sik­ker­hed at afhol­de en fyrings­sam­ta­le under en operation.

“Det er side num­mer et i anæ­stesilæ­gens hånd­bog, at man aldrig må efter­la­de en patient ale­ne under en ope­ra­tion, når de er bedø­vet. Der skal altid sid­de en, der har for­stand på respira­tor, og de pum­per, der kører, hvis blod­tryk­ket fal­der, eller pul­sen sti­ger. Så det, at det sker her, det er dybt uansvar­ligt og en kæm­pe brist på patient­sik­ker­he­den,” siger han.

Hen­rik Park Prei­s­ler har arbej­det som anæ­stesilæ­ge gen­nem 15 år. Som erfa­ren over­læ­ge ved han, at min­dre ændrin­ger i patien­tens til­stand kan koste liv, hvis de ikke opda­ges i tide. Der­for blev han vred over ledel­sens tim­ing af fyringssamtalen.

“Patien­ten risi­ke­rer worst case at dø, hvis der sker en hæn­del­se, som ingen kan hand­le på. Det andet er, at man rent pro­fes­sio­nelt, rent ledel­ses­mæs­sigt, fyrer en med­ar­bej­der midt under en ope­ra­tion. Det er fuld­stæn­dig util­gi­ve­ligt og dybt, dybt upro­fes­sio­nelt at gøre det på den måde,” siger han.

Bran­da­larm

Efter at have tyg­get lidt på situ­a­tio­nen valg­te Hen­rik Park Prei­s­ler at sen­de en såkaldt util­sig­tet hæn­del­se, i fag­s­prog kal­det UTH. 

En util­sig­tet hæn­del­se dæk­ker over, når noget går galt i sund­heds­væ­se­net. Det kan være udle­ve­ring af for­kert medi­cin eller en fejl­o­pe­ra­tion. Nog­le hæn­del­ser har ingen kon­se­kven­ser. Andre koster liv. For­må­let med ind­be­ret­nin­gen er at fore­byg­ge, at en fejl gen­ta­ger sig.

Hen­sig­ten med UTH’en er at ska­be gen­nem­sig­tig­hed med de fejl, der sker i sund­heds­væ­se­net og lære af dem. UTH’en blev sendt til Sty­rel­sen for Patientsikkerhed. 

“Qua jeg er virk­som­heds­ansvar­lig anæ­stesilæ­ge, tæn­ker jeg, at det kan jeg sim­pelt­hen ikke sid­de over­hø­rig. Det er jo util­gi­ve­ligt. Både patient­sik­ker­heds­mæs­sigt, men også per­so­na­le­mæs­sigt,” siger Hen­rik Park Preisler.

Hvert år ind­sen­des hund­redt­u­sind­vis af UTH’er til sty­rel­sen. Den enkel­te hæn­del­se får ikke nogen kon­se­kven­ser for dem, der har lavet fejl­en. Der­for tog Hen­rik også et tun­ge­re red­skab i brug.

“Jeg tæn­ker, at det er sim­pelt­hen ikke nok. Poten­ti­elt set kun­ne patien­ten være død, hvis et eller andet var gået galt i den tid, Vas­han var væk. Så jeg beslut­ter mig for at skri­ve en bekym­rings­hen­ven­del­se til sty­rel­sen,” siger Henrik.

Hvis en UTH er et lil­le bip, så er en bekym­rings­hen­ven­del­se en bran­da­larm. Advars­len fan­ge­de opmærk­som­he­den hos patien­ter­nes vagt­hund, der først kræ­ve­de en rede­gø­rel­se og siden kom på reak­tivt til­syns­be­søg, hvor sty­rel­sen kon­klu­de­re­de, at der var “min­dre pro­ble­mer af betyd­ning for patient­sik­ker­he­den” på hospitalet.

Det frem­går af en aktind­sigt, som Fri­heds­bre­vet har fået fra styrelsen.

Hen­rik blev, kort efter at han skrev bekym­rings­skri­vel­sen, fyret. I en intern mail fra AK Nyg­art, som Fri­heds­bre­vet er kom­met i besid­del­se af, skri­ver Lou­i­se Wesselhoff:

“Hen­rik valg­te d. 16. okto­ber 2023 at lave en ind­be­ret­ning til Sty­rel­sen for Patient­sik­ker­hed uden på noget tids­punkt at gøre mig opmærk­som på hans bekym­ring eller undren over min ledel­ses­mæs­si­ge beslut­ning eller vise inter­es­se for ‘den anden side af histo­ri­en’. Det er i min optik ikke en loy­al adfærd – hver­ken over­for mig som hans chef men hel­ler ikke over­for klinikken.”

Fri­heds­bre­vet spør­ger Hen­rik Park Preisler:

Bur­de du ikke have gået til ledel­sen først, før du send­te skrivelsen? 

“Jo, det kun­ne man sige. Men ska­den var sket. Selv­om jeg var gået til ledel­sen, hav­de jeg sta­dig kon­tak­tet Sty­rel­sen for Patient­sik­ker­hed, og jeg hav­de sta­dig lavet min bekym­rings­hen­ven­del­se,” siger Henrik.

Nul­fejl­skul­tur

Fri­heds­bre­vet har fået aktind­sigt i antal­let af ind­be­ret­te­de UTH’er til Sty­rel­sen for Patient­sik­ker­hed fra seks pri­vat­ho­spi­ta­ler, her­un­der AK Nyg­art, i peri­o­den fra den 1. janu­ar 2020 frem til og med august.

Fra AK Nyg­arts to afde­lin­ger i Aar­hus og Køben­havn er der iføl­ge Sty­rel­sen for Patient­sik­ker­hed ind­be­ret­tet 10 UTH’er for­delt over 4,5 år. Blandt de under­søg­te hospi­ta­ler er det det klart lave­ste tal. 

Over­læ­ge Hen­rik Park Prei­s­ler har været ansat på fle­re ste­der i det pri­va­te og offent­li­ge. Han for­tæl­ler, at der på nog­le pri­vat­ho­spi­ta­ler er et stort fokus på at lære af sine fejl. Andre ste­der er det fokus fra­væ­ren­de. Et af de ste­der er AK Nygart.

“Der sker fejl hos AK Nyg­art. Det kan eksem­pel­vis være medi­cin, der bli­ver givet forkert.”

“Når der laves fejl, ind­be­ret­tes det ikke, og det fører ikke til, at man har et fæl­les­mø­de omkring hæn­del­sen, hvor man snak­ker om, hvor­dan vi kan und­gå, at det sker igen,” siger han.

Hvor stort fokus er der på læring af fejl og UTH’er fra ledel­sens side på Nygart? 

“Der var nul. Det var der intet af,” siger han.

Hen­rik Park Prei­s­ler mener, at han og Vas­hans histo­rie er et leven­de bevis for, at fejl og læring af fejl ikke har en stor pri­o­ri­tet hos ledel­sen på AK Nyg­art. Han mener også, der kan være nog­le struk­tu­rel­le årsa­ger til, at der er min­dre fokus på læring af fejl.

“Hvis man kom­mer som vikar, for eksem­pel enten som sygeple­jer­ske eller anæ­stesilæ­ge, så kom­mer du, tje­ner dine pen­ge, og så går du igen. Det vil sige, at du ikke har det sam­me til­knyt­nings­for­hold, som hvis der var en fast ker­ne af folk, hvor man føler et stør­re fæl­les ansvar for at gøre det så godt som muligt,” siger Hen­rik Park Preisler.

Både han og Vas­han under­stre­ger, at de ikke står frem, for­di de vil hæn­ge deres tid­li­ge­re chef ud. Deres moti­va­tion for oprå­bet er at øge fokus på patient­sik­ker­he­den – et fokus, der fle­re ste­der mang­ler i det pri­va­te, mener de.

Hospi­tals­chef: Fyrin­ger­ne var velovervejede

Chef for AK Nyg­art, Lou­i­se Wes­sel­hoff, skri­ver, at hun af “prin­ci­pi­el­le og for­tro­lig­heds­mæs­si­ge årsa­ger” ikke kan kom­men­te­re på Vas­hans og Hen­riks per­so­na­lesa­ger, da det er “er afgø­ren­de for os at beskyt­te de invol­ve­re­des privatliv”.

“Vi kan dog oply­se, at afske­di­gel­ser hos AK Nyg­art altid er velover­ve­je­de, vel­be­grun­de­de og nød­ven­di­ge, sker altid i sam­råd med fle­re per­so­ner i orga­ni­sa­tio­nen og med stor hen­syn­ta­gen til de berør­te. Beg­ge sager, du hen­vi­ser til i din hen­ven­del­se, er ble­vet grun­digt under­søgt, og oven­stå­en­de prin­cip­per er natur­lig­vis også ble­vet fulgt i dis­se til­fæl­de,” skri­ver Lou­i­se Wesselhoff.

Hun afvi­ser Hen­rik og Vas­hans kri­tik af, at hun ikke er åben for at tale om fejl og mang­ler i behand­lin­gen på AK Nygart.

“Patient­sik­ker­hed har i mere end 20 år været den høje­ste pri­o­ri­tet hos AK Nyg­art, og vi arbej­der kon­stant på at opret­hol­de de høje­ste stan­dar­der for at sik­re vores patien­ter. Vi rek­rut­te­rer og arbej­der mål­ret­tet på at fast­hol­de det dyg­tig­ste per­so­na­le, som vi har fuld til­lid til, og som hver dag yder en vig­tig ind­sats for at sik­re kva­li­tet og sik­ker­hed,” skri­ver hun.

Til slut påpe­ger hun, at der er en “ræk­ke” fejl i artiklen.

“Vi vil på det kraf­tig­ste opfor­dre dig til at ret­te dis­se fejl for at und­gå even­tu­el­le injuri­e­ren­de udta­lel­ser,” skri­ver hun.

Fri­heds­bre­vet har fore­lagt alle ankla­ger­ne i artik­len og har to gan­ge over to dage opfor­dret Lou­i­se Wes­sel­hoff til at sen­de even­tu­el­le fak­tu­el­le bemærk­nin­ger. Det ønsker Lou­i­se Wes­sel­hoff ikke at efterkomme.

“Jeg hen­vi­ser til min tid­li­ge­re email, at vi af prin­ci­pi­el­le og for­tro­lig­heds­mæs­si­ge årsa­ger ikke kan kom­men­te­re på per­so­na­lesa­ger, da det er afgø­ren­de for os at beskyt­te de invol­ve­re­des pri­vat­liv. Jeg kan af dis­se grun­de ikke efter­kom­me dit ønske,” skri­ver hun i en mail.

Lige nu: Spar 50% den første måned

Kom i gang med det samme for bare 49,50 kr. og få en hel måned med uafhængig journalistik.

Normalpris: 99 kr./md.

Bestil nu

Allerede medlem?
Tilbuddet gælder i en begrænset periode. Mindstepris: 49,50 kr. Abonnementet fornyes til 99 kr./md. og fornyes automatisk, indtil det opsiges. Ingen minimumsbinding. Tilbuddet gælder kun, hvis du ikke har været abonnent de sidste seks måneder.
Log ind, som du plejer

Du har tidligere oprettet dig som bruger med denne e-mail:

Indtast din adgangskode for at logge ind. Er dette ikke din e-mail, eller ønsker du at logge ind på en anden bruger, klik her.

Adgangskoden skal indeholde mindst 8 tegn.

Mistet din adgangskode? Nulstil her.

Opret adgangskode

Din e-mail:

Adgangskoden skal indeholde mindst 8 tegn.

Opret adgangskode

Du skal oprette en adgangskode nu

Din e-mail:

Vi har registreret dit abonnement, men du mangler en adgangskode. For at logge ind på Frihedsbrevet.dk og i Frihedsbrevets app skal du oprette en adgangskode.

Vi har sendt et link til ovenstående e-mailadresse, hvor du kan oprette din nye adgangskode.

Velkommen til Frihedsbrevet

Du har nu adgang til alle artikler, nyhedsbreve og podcast. Kom godt i gang ved at vælge dine nyhedsbreve nu.

Log ind

Du skal være logget ind for at kunne læse og lytte til Frihedsbrevet.

[ree_login_form]