“Der er et godt sam­ar­bej­de mel­lem DSB og Knorr-Brem­se, og vi har en fæl­les tro på, at vi kom­mer på plads.”

Sådan lød det for­håb­nings­ful­de svar i decem­ber fra DSB’s under­di­rek­tør for drifts­værk­ste­der, Car­sten Dam, da Fri­heds­bre­vet sid­ste år kun­ne afslø­re, at DSB med åbne øjne har betalt over­pri­ser på op til 15 pro­cent for for­sin­ke­de ved­li­ge­hol­del­ser af tog­kom­po­nen­ter hos leve­ran­dø­ren Knorr-Brem­se. Over­pri­ser, som skat­tey­der­ne vel at mær­ke har betalt, da DSB er et offent­ligt selskab.

Men nu – knap fire måne­der efter under­di­rek­tø­rens for­sik­rin­ger om, at over­fak­tu­re­rin­gen vil­le kom­me på plads  – er der til­sy­ne­la­den­de ikke sket nogen forbedringer.

For udover at Knorr-Brem­se i et til­fæl­de for­sø­ger at få DSB til at pun­ge ud for defek­te tog­kom­po­nen­ter, er der eksemp­ler på ved­li­ge­hol­del­ser, der plud­se­lig er ble­vet dyre­re end nor­malt. Og det er sket uden nogen forklaring.

Det viser mails sendt fra de DSB-ansat­te, der god­ken­der fak­tu­ra­er for tog­gi­gan­ten, som Fri­heds­bre­vet har fået aktind­sigt i.