Mails afslører slagsmål mellem DSB og leverandør om overfakturering: “Det er simpelthen for uoverskueligt”
“Der er et godt samarbejde mellem DSB og Knorr-Bremse, og vi har en fælles tro på, at vi kommer på plads.”
Sådan lød det forhåbningsfulde svar i december fra DSB’s underdirektør for driftsværksteder, Carsten Dam, da Frihedsbrevet sidste år kunne afsløre, at DSB med åbne øjne har betalt overpriser på op til 15 procent for forsinkede vedligeholdelser af togkomponenter hos leverandøren Knorr-Bremse. Overpriser, som skatteyderne vel at mærke har betalt, da DSB er et offentligt selskab.
Men nu – knap fire måneder efter underdirektørens forsikringer om, at overfaktureringen ville komme på plads – er der tilsyneladende ikke sket nogen forbedringer.
For udover at Knorr-Bremse i et tilfælde forsøger at få DSB til at punge ud for defekte togkomponenter, er der eksempler på vedligeholdelser, der pludselig er blevet dyrere end normalt. Og det er sket uden nogen forklaring.
Det viser mails sendt fra de DSB-ansatte, der godkender fakturaer for toggiganten, som Frihedsbrevet har fået aktindsigt i.
Bliv medlem og læs videre – spar 50%
Støt uafhængig journalistik og få adgang til hele vores arkiv – fra afsløringer til fængende podcasts.
Se alle vores tilbudPopulære artikler
Fri Kultur
For grov til TV 2: Joke om Løkke fjernet fra årskavalkade
Fri Forsvar
Fra rockermiljøet til krig i Afghanistan: Her er historien om...
Fri Finans
Mystisk jysk bacon-konge skaber imperium i Putins Rusland: Blev hædret med...
Fri Politik
Det store overblik: Her er alt, hvad vi ved om korruptionsskandalen i...