Mails afslører slagsmål mellem DSB og leverandør om overfakturering: “Det er simpelthen for uoverskueligt”

“Der er et godt samarbejde mellem DSB og Knorr-Bremse, og vi har en fælles tro på, at vi kommer på plads.”
Sådan lød det forhåbningsfulde svar i december fra DSB’s underdirektør for driftsværksteder, Carsten Dam, da Frihedsbrevet sidste år kunne afsløre, at DSB med åbne øjne har betalt overpriser på op til 15 procent for forsinkede vedligeholdelser af togkomponenter hos leverandøren Knorr-Bremse. Overpriser, som skatteyderne vel at mærke har betalt, da DSB er et offentligt selskab.
Men nu – knap fire måneder efter underdirektørens forsikringer om, at overfaktureringen ville komme på plads – er der tilsyneladende ikke sket nogen forbedringer.
For udover at Knorr-Bremse i et tilfælde forsøger at få DSB til at punge ud for defekte togkomponenter, er der eksempler på vedligeholdelser, der pludselig er blevet dyrere end normalt. Og det er sket uden nogen forklaring.
Det viser mails sendt fra de DSB-ansatte, der godkender fakturaer for toggiganten, som Frihedsbrevet har fået aktindsigt i.
Log ind
Du skal være logget ind for at kunne læse og lytte til Frihedsbrevet.
Populære artikler
Fri Politik
Kongehuset tvang Forsvaret til at betale 6 millioner skattekroner til Kong Frederiks...

Fri Finans
Skandalebosted blev forgyldt med millioner af skattekroner: Alligevel undlod...

Fri Mads
Fri Mads #143: Ubebyrdet af det, som kunne have været

Fri Finans
Mails afslører slagsmål mellem DSB og leverandør om overfakturering: “Det er...
