Vads Vel­sig­nel­se – Kapi­tel 1: Vækkelsen


Her er der en medieafspiller

Men før du kan se den, skal du accep­te­re cook­i­es fra vores leverandør.

Det­te er Vads Vel­sig­nel­se: En portræt­se­rie i tre kapit­ler om Fre­de­rik Vad, Soci­al­de­mo­kra­tiets unge, strids­lyst­ne og kon­tro­ver­si­el­le udlæn­din­ge- og inte­gra­tions­ord­fø­rer. Portræt­tet kan læses eller lyt­tes som en lydfortælling.

Allin­ge, Born­holm, Danmark

På sid­ste­da­gen åbner him­len sig, lader tung regn fal­de over Fol­ke­mø­det og skil­ler syn­de­re fra søn­ner. Sidst­nævn­te søger ly i Allin­ge Kirke.

En af dem er Fre­de­rik Vad.

For to årti­er siden fandt han vej­en ind i sit par­ti, for ti år siden til sin poli­ti­ske fløj og for et par år siden til sin krist­ne tro. For nylig fandt han så for­bin­del­sen mel­lem sin verds­li­ge og reli­gi­øse over­be­vis­ning, og i dag tager den unge soci­al­de­mo­krat to trin ad gan­gen mod top­pen, mod kir­ke­gul­vets mæg­ti­ge præ­di­ke­stol, som han er invi­te­ret op på i anled­ning af dagens gudstjeneste.

Betror man Fre­de­rik Vad ordets magt, tager han den.

Op sti­ger talen­tet i sådan en hast, at han går den for­ker­te vej rundt om vin­del­trap­pen og ender i en blind­g­y­de. Fra kir­ke­bæn­ken lyder en kol­lek­tiv lat­ter på bekost­ning af den unge poli­ti­ker. Han må ven­de rundt, først duknak­ket og for­le­gen, så med oprejst pande.

Hel­dig­vis for Fre­de­rik Vad er han poli­tisk gar­vet nok til at vide, at den slags små bump på vej­en kan ven­des til hans for­del. Sår­bar­hed kan væk­ke sym­pa­ti, og den slags er han sær­ligt mod­ta­ge­lig for i dis­se måneder.

Så han fort­sæt­ter ufortrødent.

Sådan kan histo­ri­en skri­ves om Fre­de­rik Vads opdrift i kir­ken i dag, og sådan kan den skri­ves om hans poli­ti­ske frem­drift i almindelighed.

Om en måneds tid, den 1. sep­tem­ber, har Fre­de­rik Vad været til ste­de på den­ne jord i 30 år. Det sene­ste hal­ve år har været det suverænt hår­de­ste for ham.

Hans insi­ste­ren­de atti­tu­de har Fri­heds­bre­vet bevid­net det meste af juni. Vi har fulgt Fre­de­rik Vad rundt på Fol­ke­mø­det, i hans valg­kreds, på Chri­sti­ans­borg og i hans hjem­by, hvor han nu lever med hem­me­lig adresse.

Vi har talt med ham, hans føl­ge­re og fjen­der for at bli­ve klo­ge­re på man­den, poli­ti­ke­ren og fæno­me­net Fre­de­rik Vad. For at for­tæl­le histo­ri­en om ham, der siges at være kron­prin­sens kronsprins i Soci­al­de­mo­kra­ti­et. Ham, som for­mår at for­fø­re og for­fær­de i sådan en grad, at han i sin før­ste valg­pe­ri­o­de og i en alder af 29 har været årets mest omtal­te poli­ti­ker i Danmark.

Histo­ri­en om Fre­de­rik Vad er histo­ri­en om en ung, ambi­tiøs soci­al­de­mo­krat vel­sig­net med sto­re ambi­tio­ner fra sig selv og end­nu stør­re for­vent­nin­ger fra omver­den. De, der ken­der ham godt, enten for­ven­ter eller fryg­ter, at han en dag bli­ver statsminister.

Det er histo­ri­en om en mand, som blev par­ti­med­lem, før han blev tee­na­ger, og som på én gang repræ­sen­te­rer par­tiets frem­tid og for­tid: Han er “ven­stre­o­ri­en­te­ret og bor­ger­lig”, pro­g­res­siv og nykri­sten. Som nylig DSU-for­mand repræ­sen­te­rer han ung­dom­mens stem­me og sam­ti­dig en soci­al­de­mo­kra­tisk arv fra efterkrigstiden.

Der­for hand­ler histo­ri­en om Fre­de­rik Vad også om tidsån­den – det­te uhånd­gri­be­li­ge fæno­men, der aldrig kan fak­tatjek­kes og der­for altid er til for­hand­ling blandt dem, der tør udfor­dre den.

Det gør Fre­de­rik Vad. Med en soci­al­de­mo­kra­tisk rose i den ene hånd og en bibel i den anden – hans to våben i det han kal­der “den nye værdikamp”.

En vær­di­kamp, Vad for­søg­te at lan­ce­re i sin udskæld­te Fol­ke­tings­ta­le en fre­dag i april, men som blev klemt af en “fod­fejl”, han begik, da han lod sine følel­ser tage over for for­nuf­ten. Så meget desto mere oplagt er det at udfol­de Vads vær­di­kamp her – dens bag­grund, for­mål, poten­ti­a­le og faldgruber.

***

For kort tid siden, inden gud­stje­ne­sten begynd­te, stod Fre­de­rik Vad ude i våben­hu­set og bød vel­kom­men til tohund­re­de regn­vå­de kir­ke­gæn­ge­re. Gud­stje­ne­sten er “øku­me­nisk”, alt­så arran­ge­ret af fle­re tro­en­de sam­fund i fæl­les­skab. Der­for hav­de Vad sel­skab af repræ­sen­tan­ter fra “alle kir­ker­ne”, som han sag­de, mens han kig­ge­de rundt og for­søg­te sig med sel­viro­ni: “Fol­kekir­ken, den katol­ske kir­ke, Bap­ti­st­kir­ken, Socialdemokratiet…”

Vit­tig­he­den blev ikke rig­tig sam­let op af de høje­re mag­ter. Præ­ster­ne, provsten, biskop­pen og den katol­ske gene­ral­vi­kar hav­de travlt med at posi­tio­ne­re sig kor­rekt til et grup­pe­fo­to. Så vars­le­de kir­ke­klok­ker­ne, at tiden var inde, og mens de sid­ste slag blev slå­et, stil­le­de Fre­de­rik Vad sig aller­ba­gerst. Han smil­te stort og læn­ge, mens en kort­hå­ret kvin­de doku­men­te­re­de det­te usæd­van­li­ge sam­men­rend af missionerende.

To sal­mer, en vel­komstbøn, en katolsk evan­ge­li­e­læs­ning og en omvej op ad trap­pen sene­re står Fre­de­rik Vad nu på den ophø­je­de taler­stol og spej­der ud i det højlof­te­de kir­ke­rum. Med beg­ge hæn­der hol­der han om gelæn­de­ret, som om han vil sik­re sig, at ingen skal tage sto­len fra ham, før han er færdig.

En ældre, lap­set her­re med pju­sket Johan­nes Møl­le­ha­ve-look tager en mono­kel frem for at få det hele med.

Fre­de­rik Vad er mere fol­ke­ligt klædt. Han har truk­ket en stram mør­ke­blå bla­zer over en sort t‑shirt og mat­chet det med blå jeans og hvi­de, sort­stri­be­de Adi­das Super­stars. Nogen har udsty­ret Vad med en bei­ge Brit­ney Spears-mikro­fon. Den kli­strer til hans kind, langs de nyt­rim­me­de skægs­tub­be. Håret er velfriseret.

Over sine mør­ke øjne er Vad udsty­ret med to begs­or­te øjen­bryn så kraf­ti­ge, at han kan ven­de stem­nin­gen i et rum ale­ne ved at ryn­ke eller løf­te dem. Et attri­but, han ofte benyt­ter sig af.

I dag er bry­ne­ne – som så ofte, når Fre­de­rik Vad stil­ler sig op for at tale – rynkede.

Hævet over mas­ser­ne ser Vad både betut­tet og stolt ud. Som en kon­fir­mand, der nyder opmærk­som­he­den på sin sto­re dag og sam­ti­dig demon­stre­rer, at han tager plig­ten alvor­ligt. Det gør han vel viden­de, at nok har han opført sig pænt i Allin­ge, men i man­ge kri­ti­ke­res øjne har han i den sene­ste tid ikke hørt til Guds bed­ste børn.

Det er ellers dem, der er flest af herinde:

Kir­ke­rum­met er ren­set for grå­di­ge lob­byi­ster, skam­lø­se mini­stre, iro­ni­ske jour­na­list­prak­ti­kan­ter og andre kåde badut­s­prin­ge­re, som ellers domi­ne­rer Fol­ke­mø­det. De har alle for­ladt festen og taget den med sig hjem til stor­by­en. Til­ba­ge, den­ne driv­vå­de sene lør­dag, er de få, der hver­ken er til salg for opmærk­som­hed eller sto­ler blindt på egen stor­hed. Dem, der tror på selv­forg­lem­mel­sen og på det dan­ske folk som sådan.

Dén for­sam­ling vil Fre­de­rik Vad hel­le­re end ger­ne for­bin­des med, og han tak­ke­de ja, da kir­kens folk betro­e­de ham ansva­ret for det­te års Fol­ke­mø­de-præ­di­ken. De har note­ret, at han siden sin for­frem­mel­se til udlæn­din­ge- og inte­gra­tions­ord­fø­rer er begyndt at luf­te stør­re tan­ker, for ikke at sige sva­da­er, om reli­gion og kultursammenstød.

Og for­di han, med egne ord, i sit pri­vat­liv “læner sig ind i tro­en”. Sene­re vil det åben­ba­re sig, at også hans poli­ti­ske vir­ke bevæ­ger sig i en ånde­lig retning.

Islam­kri­tisk har han været i åre­vis. Men at han nu omfav­ner kri­sten­dom­men, er nyt. Opsigtsvæk­ken­de er den dob­bel­te hel­lig­hed, når man nu er bekendt med, at Vad i måneds­vis har for­ka­stet dan­ske, tro­en­de mus­li­mer, der tager deres reli­gion med på arbej­de. Det sam­me gør Fre­de­rik Vad – og ikke kun i dag. Hans par­ti, Soci­al­de­mo­kra­ti­et, har alt for læn­ge for­sømt sin pro­te­stan­ti­ske arv, mener han. I kam­pen for at løf­te bor­ger­ne har man glemt vær­di­en af “imma­te­ri­el vel­stand”. Af ånde­lig rigdom.

Så meget desto mere rum har han til at pro­fi­le­re sig her på kir­kens matri­kel. Også der­for har han tak­ket ja til at vare­ta­ge dagens præ­di­ken. Mere hel­lig er han hel­ler ikke.

***

Inden han har sagt et ord, har Fre­de­rik Vad efter­ladt et godt for­hånd­s­ind­tryk af, hvem han er:

Den førs­te­gangs­valg­te soci­al­de­mo­kra­ti­ske fol­ke­tings­mand har sinds­ro og selvsik­ker­hed nok til at tak­ke ja til at ind­ta­ge den hel­lig­ste af alle taler­sto­le – og han er end­nu så uer­fa­ren og hungren­de, at han i far­ten glem­mer at se sig for. Han er for ambi­tiøs til at sige nej til det betro­e­de ansvar og for følel­ses­la­det til at hånd­te­re sit ja med sam­me myn­dig­hed, som han stræ­ber efter.

Med andre ord: Han er en mand vel­sig­net med for­vent­nin­ger og bebyr­det med et pres for at leve op til dem – og et tem­pe­ra­ment, han end­nu ikke har lært at tøjle.

Hvad kir­kens til­hø­re­re ikke ved, er, at mens Fre­de­rik Vad står der på præ­di­ke­sto­len og imi­te­rer en mand beri­get af gejst og håb, er han i vir­ke­lig­he­den træt, slidt og til­ta­gen­de pessimistisk.

Han har haft en lang wee­kend i et uen­de­ligt langt forår:

En fre­dag i april, for kun to måne­der siden, tog Fan­den ved Fre­de­rik Vad i sådan en grad, at han lige siden har betalt aflad i det ene kri­ti­ske inter­view efter det andet. Det ske­te, da han tog ordet på den hel­lig­ste taler­stol i den pro­fa­ne del af ver­den – Folketingets.

Vads egent­li­ge hen­sigt med talen, som han kald­te sin hidtil “vig­tig­ste”, var at adres­se­re en såkaldt “tred­je erken­del­se” i udlæn­din­gepo­li­tik­kens udvikling.

Den før­ste erken­del­se var, at antal­let af ind­van­dre­re “bety­der noget”, den anden at arbej­de og uddan­nel­se er nød­ven­di­ge krav at stil­le for at sik­re bed­re inte­gra­tion og min­dre kri­mi­na­li­tet. Tred­je erken­del­se er så, iføl­ge Vad, at “arbej­de, uddan­nel­se, bolig, tur­pas til for­e­nings­li­vet og en plet­fri straf­fe­at­test ikke er nok ale­ne, hvis man sam­ti­dig bru­ger sin posi­tion til at under­gra­ve det dan­ske sam­fund indefra”.

Med “man” hav­de Vad bog­stav­tro, mus­lim­ske ind­van­dre­re og efter­kom­me­re i tankerne.

Erken­del­sen er i sig selv hver­ken ny eller sær­lig opsigtsvæk­ken­de, al den stund at den ikke blev fulgt op med kon­kre­te poli­ti­ske for­slag, og for­di den slags reli­gi­øs “under­grav­ning” ér ulovlig.

Men Vad fryg­ter, at under­grav­nin­gen er et stør­re pro­blem, end dan­sker­ne ken­der til. Fejl­en, han begik, var at begrun­de sin frygt ved at hen­vi­se til en for­kert svensk rap­port fra Det Sven­ske Kri­mi­nal­præ­ven­ti­ve Råd.

Vad cite­re­de rap­por­ten for, at “titu­sind­vis af men­ne­sker i kla­ner og ban­der og i bestem­te etni­ske mil­jø­er har infil­tre­ret, og jeg cite­rer: alle væsent­li­ge sek­to­rer i det sven­ske samfund”.

Poin­ten skul­le tje­ne som en advar­sel fra den anden side af sun­det, men Vad fik blan­det både tal og tit­ler sam­men, og kob­lin­gen mel­lem svensk infil­tre­ring, kla­ner og etni­ci­tet var ikke helt så klar, som han hævdede.

Det så rodet ud, som han stod der og for­søg­te at piske en stem­ning op med sitren­de øjen­bryn og sta­ti­stik­ker, der ikke ale­ne var sven­ske, men også forkerte.

Da “fod­fejl­en”, som han selv kal­der den, blev opda­get, måt­te Vad bekla­ge den. Igen og igen og igen.

Vads under­for­stå­e­de poin­te, at vi i Dan­mark ikke ken­der omfan­get af pro­ble­met, blev for­stær­ket, men ikke på den måde, han hav­de håbet. Par­ti­fæl­ler fra Køben­havn og især fra Ves­teg­nen var ikke sene til at udnyt­te fejl­en og beskyl­de ham for at ska­be “pola­ri­se­ring og en poten­ti­el racis­me” på bag­grund af udo­ku­men­te­ret frygt og for at “gene­ra­li­se­re” så meget, at talen “ska­ber split­tel­se mel­lem dan­ske­re og per­so­ner med anden etnisk bag­grund end dansk”.

Som par­tiets vice­borg­me­ster i Kol­ding, Bir­git­te Grun­net, sag­de med hen­vis­ning til de sven­ske rap­por­ter, skul­le Fre­de­rik Vad hel­le­re “for­hol­de sig til den vir­ke­lig­hed, som vi lever i”.

Ejen­dom­me­ligt, vil nogen der­for hæv­de, at det er net­op Fre­de­rik Vad, den­ne iltre udlæn­din­ge­ord­fø­rer, som skal stå og præ­di­ke fred og for­so­ning i kirken.

I andre afde­lin­ger af den offent­li­ge sam­ta­le, noget læn­ge­re til høj­re end han kan tåle, omfav­nes han som en ny poli­tisk frelser.

De to mod­stri­den­de reak­tio­ner indi­ke­rer, hvor­for Fre­de­rik Vad er på én gang tynds­lidt og i topform.

Blink blink, åndsfæller

Kir­kens folk for­ven­ter, at Fre­de­rik Vad giver et bud på, hvor­for sva­ret på gud­stje­ne­stens hoved­spørgs­mål – “Kan tro ska­be fred?” – natur­lig­vis er “ja”.

De for­ven­ter ikke, at Fre­de­rik Vad er kom­met for sin egen synds­for­la­del­se. Ej hel­ler at han vil påta­ge sig poli­ti­ke­rens hov­mod og præ­di­ke sin egen posi­tion i Guds hus.

Fre­de­rik Vad er da hel­ler ikke kom­met for at tale om sig selv. Kun indirekte:

Hoved­bud­ska­bet fra Vad er, at tro­en på fred skal være “nøg­len til at for­dri­ve de kræf­ter i den moder­ne vir­ke­lig­hed, som for­stær­ker og dyr­ker for­fær­del­sen”, over for de enkelt­per­so­ner, der træ­der for­kert. Det kun­ne være en selv­fed entertai­ner med dår­lig døm­me­kraft. Det kun­ne også være en følel­ses­la­det poli­ti­ker med for man­ge rap­por­ter at hol­de styr på.

Han lader islam være islam og sine poli­ti­ske skær­myds­ler for­bli­ve ude i den vir­ke­li­ge ver­den. Og dog. For fjer­de eller fem­te gang under det­te Fol­ke­mø­de for­sø­ger han sig med en reto­risk fin­te: Helt uden at næv­ne debat­ten om sin udo­ku­men­te­re­de, men instink­ti­ve frygt for isla­misk infil­tra­tion, træk­ker Fre­de­rik Vad en paral­lel til en lig­nen­de debat, fle­re måske kan rela­te­re til:

Han refe­re­rer til doku­men­tar­fil­men Sexis­me i musik­bran­chen, udgi­vet af Dan­marks Radio i sam­me uge, som hans præ­di­ken fin­der sted. Han frem­hæ­ver, hvor glæ­de­ligt og modigt det er, at uskyl­di­ge ofre tør stil­le sig frem og dele anek­do­ter og sel­vop­le­ve­de erfa­rin­ger for at brin­ge et under­be­lyst og sygt kul­tur­pro­blem frem.

Men – og her kom­mer det sub­ti­le men – Fre­de­rik Vad er bekym­ret for, om doku­men­ta­ren nu også lyk­kes med at kom­me det struk­tu­rel­le pro­blem til livs, eller om sagen ender med for­føl­gel­se af enkelt­per­so­ner. Det han beskri­ver som “den men­ne­ske­li­ge foragt og høtyv­strang til at løbe med lemmingerne”.

Den slags ser han udtrykt på soci­a­le medi­er som Ins­ta­gram. Fra frel­ste akti­vi­ster har travlt med at vise, hvor langt de selv er i “frem­skridts­pro­ces­sen” – det er “lem­m­in­ger­ne”, som han siger. Dem, der løber i flok med tidsån­den som guide.

Sådan var Fre­de­rik Vad selv engang, beken­der han. Da MeToo-bevæ­gel­sen var spæd, og han selv var for­mand for par­tiets ung­domsor­ga­ni­sa­tion, DSU. Den­gang sør­ge­de han for at “ryd­de op”, som han siger fra præ­di­ke­sto­len, og det var han stolt af. Det er han stadig.

Men ikke af måden, han gjor­de det på. Opryd­nin­gen blev for per­son­fik­se­ret, for udskammende.

Vad og hans medop­ryd­de­re tab­te fokus fra det grund­læg­gen­de pro­blem. “For­fær­del­sen kan vi alle beru­se os i,” fort­sæt­ter han. “Måske er det vig­tigt, at vi også lærer at pak­ke høty­ve­ne væk og fin­de respekt for fredsmålet.”

“Freds­må­let” når vi kun, hvis vi tør for­hol­de os åbent til de pro­ble­mer, vi ser.

MeToos posi­ti­ve, kol­lek­ti­ve for­an­drin­ger ske­te kun tak­ket være modi­ge enkelt­per­so­ner, der del­te deres per­son­li­ge anek­do­ter. Mens sexis­me sta­dig var tabu­belagt, og læn­ge inden pro­ble­met kun­ne dokumenteres.

Fre­de­rik Vad hol­der en kunst­pau­se. Han kig­ger op fra sine tale­pa­pi­rer, løf­ter de tun­ge øjen­bryn et sekund, som var det for at sige: Blink-blink, ånds­fæl­ler, er I med?

Han for­la­der præ­di­ke­sto­len og fin­der sin plads på den for­re­ste bænk til høj­re for alteret.

Om menig­he­den er med ham, om de god­ta­ger hans ånde­li­ge, ikke-viden­ska­be­li­ge, indi­rek­te med­del­el­se, som Kier­ke­gaard vil­le kal­de det, fin­der vi aldrig ud af. For man klap­per ikke i kirken.

Men spansk gui­tar, det spil­ler man. Og mara­cas, åbenbart.

Med frem­strak­te arme over­ta­ger et kor og orke­ster fra Pin­sekir­ken gul­vet. En mand­lig gui­ta­rist slår tonen an til et Mum­ford & Sons-klin­gen­de cover af Bror­sons sal­me “Op al den ting som Gud har gjort”. En ung kvin­de i smæk­buk­ser går til sin for­san­gertjans, som gjaldt det hen­des liv. Det gør det måske også.

En af præ­ster­ne tæn­der leven­de lys og lader folk vide, at man nu kan rej­se sig, stil­le sig i kø og få en “per­son­lig vel­sig­nel­se” af lige den præst, man føler for.

Gan­ske man­ge rej­ser sig. Enkel­te af dem bli­ver stå­en­de for­an deres bænk og nøjes med at gen­gæl­de korets frem­strak­te arme og ekkoe to ver­s­linjer af Bror­sons sal­me. De gen­ta­ges igen og igen, så læn­ge der er sjæ­le at velsigne:

“Hal­luuuuuuuujah / Guuuuuud er stor / Og him­len sva­rer / AAAAAMEN”

Ovre på bæn­ken bli­ver Fre­de­rik Vad sid­den­de. Han stir­rer ud i luf­ten. Vel­sig­ner ingen.

Uden­for ven­ter en bibel­kyn­dig kvin­de med en flet­tet kurv fyldt med Big Ben-kara­mel­ler. Hun vur­de­rer, at Vads præ­di­ken hav­de gode ele­men­ter, men hun synes nu nok, at han kun­ne have udvist bed­re for­stå­el­se for “hel­li­gån­dens vidtløftighed”.

Det lover han at huske næste gang.

Græn­ser for Houellebecq-romaner 

Hvor­dan, hvor­når og hvor­for er den 29-åri­ge, for­hen­væ­ren­de DSU-for­mand ble­vet så kri­tisk over for tidsån­den og sam­ti­dig så auto­ri­tet­stro over for helligånden?

Sva­ret nær­mer vi os på Chri­sti­ans­borg i København.

En tid­lig efter­mid­dag i juni ind­fin­der han sig i Van­dre­hal­len for at vise vej­en til sit kon­tor over for Soci­al­de­mo­kra­tiets grup­pe­væ­rel­se. Vej­ret er strå­len­de, som­me­ren er på vej, og Vad træn­ger til som­mer­fe­rie som aldrig før. Fire uger, siger han, helst fem, hvis han kan slip­pe af sted med det.

En sådan udmat­tel­se har han ikke ople­vet tid­li­ge­re. Han træn­ger til at skju­le sig fra offent­lig­he­den. Til ikke at skul­le bevi­se sig selv hele tiden.

Men inden da møder han til­fæl­dig­vis Mor­ten Mes­ser­s­ch­midt, Dansk Fol­ke­par­tis for­mand, på Chri­sti­ans­borgs trappe.

“Tak for sidst,” siger Messerschmidt.

“Ja, tak for sidst,” kvit­te­rer Fre­de­rik Vad.

Tak for hvad?

“Mor­ten invi­te­re­de Ras­mus Sto­klund og mig på mor­gen­mad på en restau­rant i sid­ste uge. Han skul­le vist tjek­ke, om Soci­al­de­mo­kra­ti­et nu også men­te det, jeg hav­de sagt om den tred­je erken­del­se,” for­tæl­ler Fre­de­rik Vad og til­fø­jer, at det var den bed­ste ome­let, han hav­de fået i sit liv.

Det lil­le optrin er en god påmin­del­se om, hvor­dan det udlæn­din­gepo­li­ti­ske styr­ke­for­hold mel­lem de to par­ti­er blev vendt på hovedet.

Skre­det begynd­te i 2017. Den­gang var det Soci­al­de­mo­kra­tiets rela­tivt nytil­t­rå­d­te for­mand, Met­te Fre­de­rik­sen, der rak­te ud til Kri­sti­an Thu­le­sen Dahl, davæ­ren­de for­mand for Dansk Fol­ke­par­ti, som i den valg­pe­ri­o­de var det stør­ste bor­ger­li­ge parti.

Fra for­gæn­ge­ren Hel­le Thor­ning-Sch­midt hav­de Fre­de­rik­sen over­ta­get ledel­sen af et Soci­al­de­mo­kra­ti med en eli­tær stor­by­au­ra, hvor­for hun nu vil­le bevi­se sig selv som en fol­ke­lig stram­mer. Hun lod sig offent­ligt omfav­ne af Kri­sti­an Thu­le­sen Dahl – og trak ham så hårdt ind til sig, at Soci­al­de­mo­kra­ti­et to år sene­re hav­de dræ­net Dansk Fol­ke­par­ti for så man­ge ind­van­drer­kri­ti­ske stem­mer, at Met­te Fre­de­rik­sen kun­ne sæt­te sig i Stats­mi­ni­ste­ri­et og skub­be de ori­gi­na­le stram­me­re langt uden for indflydelse.

Det var også i 2017, at Fre­de­rik Vad blev for­mand for DSU. Han fulg­te sin for­mands eksem­pel og rak­te ud til Dansk Fol­ke­par­tis ungdomsafdeling.

Han er ikke ked af den stra­te­gi, Met­te Fre­de­rik­sen udfør­te i de år. Hvor par­ti­et befin­der sig i dag, føler han sig hjem­me. Fle­re kri­ti­ke­re har spe­ku­le­ret i, om hans egen udlæn­din­gepo­li­ti­ske reto­rik er over­gjort af stra­te­gi­ske hen­syn til par­tiets ledel­se, men til den beskyld­ning sva­rer Fre­de­rik Vad, at hans hold­ning abso­lut er oprig­tig, og at han “vil for­sva­re den til min dødsdag”.

Ingen, der ken­der Fre­de­rik Vad per­son­ligt, udfor­drer dén påstand; hans erken­del­ser er ikke nye, siger par­ti­fæl­ler og gam­le bekend­te – det er bare først nu, han deler dem med omverdenen.

Et man­ge­årigt med­lem af Dansk Fol­ke­par­ti, der har set skrif­ten på væg­gen, udlæg­ger styr­ke­for­hol­det sådan, at Fre­de­rik Vad “sam­men med sine par­ti­fæl­ler Kaa­re Dybvad og Ras­mus Sto­klund er blandt de stær­ke­ste DF’ere på Chri­sti­ans­borg lige nu. De for­står at gøre de sto­re vær­dis­pørgs­mål kon­kre­te og let forståelige”.

Fre­de­rik Vad smi­ler skælm­sk og viser det sid­ste styk­ke vej ind på sit kontor.

***

Her er et sofaar­ran­ge­ment, møde­bord, valg­pla­ka­ter af ældre dato, ikke så meget andet værd at bemær­ke, bort­set fra et whi­te­bo­ard med efter­lad­te noter fra et møde om net­op udlændingepolitikken.

Her står, at Vad skal huske de “blød-røde” tema­er. Det kun­ne eksem­pel­vis være, at bekæm­pel­sen af soci­al kon­trol i mus­lim­ske ægte­ska­ber fak­tisk er en femi­ni­stisk kamp. Den slags blø­de og røde vink­ler, som Pia Olsen Dyhr har foku­se­ret SF’s høj­re­d­rej­ning på med succes.

Mon ikke man ud fra tav­len kan tol­ke, at Soci­al­de­mo­kra­ti­et i dag har over­be­vist til­pas man­ge DF’s væl­ge­re om, hvor par­ti­et står? Nu er det sna­re­re stor­by­so­ci­al­de­mo­kra­ter og væl­ge­re læn­ge­re til ven­stre, der skal over­be­vi­ses om vær­di­en af Vads stram­mer­po­li­tik – alt­så den slags, som på det sene­ste har beskyldt Vad for at pola­ri­se­re, ska­be split­tel­se og opild­ne til racisme.

En styr­ke­prø­ve for Soci­al­de­mo­kra­tiets young gun?

Vad tager en dyb indån­ding ved tan­ken om at skul­le for­mu­le­re fle­re erkendelser.

Da han fik til­delt par­tiets udlæd­nin­ge­ord­fø­rer­skab i decem­ber 2023, var han ellers fuld af over­skud. Med rank rynk bero­li­ge­de han to af sine for­gæn­ge­re på posten, Ras­mus Sto­klund og Mat­ti­as Tes­faye, om, at den mund­fuld skul­le han nok kla­re, han var jo en frisk, ung mand, der skul­le ud og mar­ke­re sig.

Men et halvt år på dén post er lang tid, mær­ker man på Fre­de­rik Vad.

Ikke for­di han er tom for opsigtsvæk­ken­de idéer. Tvær­ti­mod – han har sna­re­re fået alt for man­ge af dem.

“Jeg kan godt bli­ve ban­ge for, at jeg er ved at radi­ka­li­se­re mig selv,” siger han, da vi har sat os i sofahjørnet.

De sene­ste måne­der har han læst den ene udlæn­din­gepo­li­ti­ske rap­port efter den anden – og han kan dår­ligt slip­pe dem igen. Han slu­ger rap­por­ter­ne som true cri­me-for­tæl­lin­ger, hvad de på en måde også er. Kri­mi­na­li­tets­sta­ti­stik­ker og inte­gra­tions­a­na­ly­ser fra især Sve­ri­ge og Frank­rig, men også Dan­mark. Vad begra­ver sig i papi­rer­ne, siger han. Fin­der sam­men­hæn­ge, dan­ner møn­stre, bli­ver skræmt.

Fre­de­rik Vad næv­ner adskil­li­ge gan­ge, at han kan tak­ke sin kære­ste, Sig­ne Kaul­berg Jes­per­sen, for at hive ham op af det “kanin­hul”, han indi­mel­lem fal­der i. Også hjem­me i pri­va­ten lader han sig opsluge.

Sig­ne Kaul­berg er valgt som for­bunds­se­kre­tær i DSU og har dan­net par med Fre­de­rik Vad i knap et årti, og hun hav­de håbet, at Fre­de­rik Vad ikke vil­le bli­ve til­budt ord­fø­rer­ska­bet, for­tæl­ler hun senere.

For i mod­sæt­ning til Mor­ten Mes­ser­s­ch­midt ved Sig­ne Kaul­berg, at Fre­de­rik Vad er opta­get af udlæn­din­gepo­li­tik­ken af hele sit hjer­te. Så meget, at han indi­mel­lem “hyper­fo­ku­se­rer” på de man­ge tal, sta­ti­stik­ker og anek­do­ter. Indi­mel­lem bekym­rer hun sig for, om Vad udvik­ler et “tun­nel­syn”.

Af sam­me grund har Fre­de­rik Vad måt­tet love sin kære­ste, at han ikke vil læse fle­re roma­ner af Michel Hou­el­le­becq. Det gør han ellers ger­ne i toget mel­lem det midtsjæl­land­ske hjem og Chri­sti­ans­borg, og da vi mødes på hans kon­tor i juni, er det kun to dage siden, at han fær­dig­gjor­de Plat­form – et af fle­re vær­ker fra den fran­ske for­fat­ter, der kom­bi­ne­rer en sæl­som kri­tik af kapi­ta­lis­me, moder­ni­tet og reli­gion. Mest af alt islam.

Hou­el­le­becqs tyk­ke roma­ner er da også de bøger, der opta­ger mest plads i for­kon­to­rets bogreol.

For­u­den seks roma­ner af fransk­man­den, fin­der man her ni bøger af præ­sten, debat­tø­ren og Dansk Fol­ke­par­tis man­ge­åri­ge ånde­li­ge che­fi­de­o­log, Søren Krarup. Tre bøger om islam af Karen Jes­per­sen, der blev for­vist fra Soci­al­de­mo­kra­ti­et og nu dri­ver blog­gen Den Kor­te Avis. For­u­den, blandt andre, syv bøger af og om Ber­tel Haar­der. Roma­ner af Bir­git­he Kosovic. Blan­de­de vær­ker om teo­lo­gi, ytrings­fri­hed og Gud, blandt andet af Søri­ne Got­fred­sen. Fire vær­ker af Ayaan Hir­si Ali, den mus­lim­ske afhop­per og nu kritiker.

Sene­re skal det vise sig, at fle­re af de omtal­te for­fat­te­re er mere end almin­de­ligt tæt for­bund­ne med Fre­de­rik Vads ide­o­lo­gi­ske rejse.

Vads bræn­den­de Platform

Lige­som Michel Houl­le­becq lader Fre­de­rik Vad sig bevæ­ge af ilde­vars­len­de kul­tur­kon­flik­ter. Men i mod­sæt­ning til Hou­el­le­becq udstrå­ler Fre­de­rik Vad ikke en til­ba­ge­hol­den­de kølig­hed, når han for­tæl­ler om dem.

De sto­re følel­ser er, som kli­che­en fore­skri­ver, Fre­de­rik Vads vel­sig­nel­se og for­ban­del­se. Man må for­stå dem for at for­stå Vads fremdrift.

Det er følel­ser­ne, der dri­ver hans værk – men de hæn­ger over ham som et damok­les­sværd: Lærer han ikke at tøj­le dem bed­re, bli­ver de hans poli­ti­ske død.

En af hans ven­ner hev ham engang til side og sag­de: “Fre­de­rik, dit stør­ste pro­blem er, at du bli­ver indig­ne­ret over alting. Du sli­der dig selv ned.”

Vad er ikke uenig: “Jeg ved, at det er en udfor­dring for mig. Jeg vil­le ønske, at jeg var min­dre i mine følel­sers vold. De over­man­der mig,” siger han og under­stre­ger der­med, at hans præ­di­ken i Allin­ge Kir­ke også var en opsang til sig selv.

Han ved også, at den slags ikke hol­der i læng­den for en poli­ti­ker, der har tænkt sig at sti­ge i gra­der­ne. Ikke kun på taler­sto­len har det voldt ham pro­ble­mer – men også i par­tiets grup­pe­væ­rel­se og i forhandlingssituationer.

Det lær­te han på den hår­de måde, den skæb­nesvan­gre fre­dag i april. Han lod sine følel­ser tage over for for­nuf­ten, glem­te at hol­de hove­d­et koldt og blan­de­de to af sine tal­ri­ge rap­por­ter sam­men. Han ved godt, at han fik sagt noget for­kert, det har han gen­ta­get over for alle, der har spurgt.

Men hvis det pas­ser, at han mest af alle bebrej­der sig selv for mis­for­stå­el­sen, skju­ler han det godt:

“Den lat­ter­li­ge fod­fejl” blev så taget ud af kon­tekst og brugt imod ham af “sto­re dele af Ins­ta­gram-klas­sen og Dag­bla­det Infor­ma­tion og alle muli­ge sto­re kano­ner på de der medi­er,” ind­ven­der han.

Et fol­ke­tings­med­lem fra et andet par­ti har i en side­be­mærk­ning trø­stet ham med, at “folk” der­u­de har en “selek­tiv hyper­skep­sis” over for den stram­me udlæn­din­gepo­li­tik, han og Soci­al­de­mo­kra­ti­et fører. Dén påstand køb­te Fre­de­rik Vad på ste­det. “Folk” gene­relt er efter ham og for­stør­rer hvert ene­ste fejl­trin, for­tæl­ler Vad fra sofa­en. Som om det var ham, der repræ­sen­te­re­de en for­fulgt minoritet.

Fre­de­rik Vad ryster på hovedet.

Så ryn­ker han brynene.

“Ved du hvad,” siger han, “de sid­ste kapit­ler i Michel Hou­el­le­becqs Plat­form er fak­tisk meget sigen­de for, hvad jeg har ople­vet den sene­ste tid.”

Også i fik­tio­nens ver­den er roma­nens for­tæl­ler, Michel, et offer for medi­er­nes mora­lis­me og “selek­ti­ve hyperskepsis”:

Som oftest i Hou­el­le­becqs vær­ker er hoved­per­so­nen en pes­si­mi­stisk euro­pæ­er med lavt selv­værd på sin egen kul­turs veg­ne. I Plat­form hed­der han Michel, og sam­men med sin part­ner Valérie dri­ver han et rej­se­kon­cept, der udfor­drer en vest­lig, fri­sin­det vær­di: den frie seksu­a­li­tet. Deka­den­ce møder kapi­ta­lis­me og bli­ver til de facto sex­turis­me. Bri­ti­ske, tyske og fran­ske mænd elsker det, thailand­ske kvin­der tje­ner gode pen­ge, kon­cep­tet går strå­len­de, især for­di offent­lig­he­den ikke har fået nys om det. Men det har en isla­misk terrorgruppe.

I bogens sid­ste kapit­ler myr­der ter­r­o­ri­ster­ne løs på dem, de betrag­ter som for­dær­ve­de vesterlændinge.

Michel over­le­ver og opda­ger til sin fortviv­lel­se i mor­gen­da­gens avi­ser, at “de pæne medi­er”, som Fre­de­rik Vad beskri­ver dem, vink­ler histo­ri­en på en måde, som ret­fær­dig­gør isla­mi­ster­nes har­me over de moralsk for­ka­ste­li­ge europæere.

Med andre ord: Medi­er­ne opfø­rer sig “selek­tivt hyper­skep­tisk”, løber med “lem­m­in­ger­ne” og lader isla­mi­ster­ne vin­de sym­pa­tien – sådan som de gjor­de mod Fre­de­rik Vads frie kri­tik, siger han. Og nikker.

Men… Over­dri­ver Fre­de­rik Vad ikke den påstå­e­de for­føl­gel­se af ham og sit parti?

Den stram­me udlæn­din­gepo­li­tik har kon­sensus ikke kun på Chri­sti­ans­borg, men i den bre­de befolk­ning. Hvis der er en ord­fø­rer i Fol­ke­tin­get, der kan hæv­de at være i sync med dan­sker­ne, må det være Fre­de­rik Vad.

“Ja, okay. Der er gene­relt meget, der bevæ­ger sig i den rig­ti­ge ret­ning,” siger han.

Og ind­ven­der:

“Men hvor­for har de lands­dæk­ken­de medi­er så brugt halvan­den måned på at dis­ku­te­re og kri­ti­se­re min fod­fejl og tonen i debat­ten i ste­det for at under­sø­ge det pro­blem, jeg for­sø­ger at adres­se­re? Jeg er nødt til at læse loka­la­vi­ser­ne, hvis jeg skal oply­ses om alle de for­bry­del­ser, vis­se udlæn­din­ge begår her til lands.”

Han tæn­ker lidt over det. Tager noter for sig selv og til­fø­jer så: “Okay. Jeg skal ikke gøre mod­stan­den stør­re, end den kan bære. Måske er jeg for vred og for harm. For polemisk.”

Tid­li­ge­re sam­me dag har han sid­det og optalt, hvor man­ge af de kor­rup­te skur­ke fra TV 2‑dokumentaren Den Sor­te Sva­ne, der er bru­ne i huden. Ale­ne for at bevi­se en poin­te over for Özlem Cekic, tid­li­ge­re SF’er og en til­ba­ge­ven­den­de, mus­lim­sk kri­ti­ker af Fre­de­rik Vad. I et drilsk twe­et adres­se­ret til Vad, hæv­de­de Cekic, at doku­men­ta­ren bevi­ste, at også etni­ske dan­ske­re kan under­gra­ve til­li­den i vel­færds­sam­fun­det. En poin­te, der bur­de give sig selv, men som Vad føl­te sig kal­det til at rea­ge­re på.

Den dril­ske, indre for­fær­del­se var på spil igen.

Det var den også, da Vad blev invi­te­ret i Dead­li­ne få dage efter sin erkendelsestale.

Her skul­le han for­hol­de sig til den kri­tik, enkel­te par­ti­kol­le­ga­er fra Køben­havns Ves­tegn ret­te­de mod ham. En opga­ve, der bur­de være lige­til for Vad – ikke ale­ne hav­de han sit ord­fø­rer­skab som ryg­dæk­ning, men også stats­mi­ni­ste­rens utve­ty­di­ge opbakning.

Kønt blev det ikke, da han lod sin vre­de gå ud over vær­ten, Issa Mah­moud Jep­pe­sen. Vad så rødt, mens han selv hav­de ordet, afbrød sig selv, pege­de direk­te på vær­ten og sagde:“Hey, du skal ikke afbry­de. Du afbry­der hele tiden!”

Issa Mah­moud Jep­pe­sen kun­ne ikke hol­de et diskret grin tilbage.

“Jeg fortrød det i sam­me sekund,” siger Fre­de­rik Vad fra sin kontorsofa.

Helt fjol­let blev det, da Fre­de­rik Vad tog sine følel­ser med i radio­en en tid­lig mor­gen i sam­me uge.

I en sms dagen for­in­den hav­de Dan­marks Radio bedt Fre­de­rik Vad uddy­be sin tale i udsen­del­sen P1 Mor­gen. Men Fre­de­rik Vad igno­re­re­de stats­ra­dio­fo­ni­ens sms’er. Han hav­de beslut­tet at boy­kot­te P1 efter et inter­view i janu­ar, hvor han også hav­de følt sig uret­fær­digt behandlet.

Alli­ge­vel kun­ne han ikke dy sig for at lyt­te til sel­ve udsen­del­sen den føl­gen­de mor­gen, og da gik det galt – for P1 hav­de haft fræk­he­den til også at invi­te­re en kri­ti­ker. Og ikke hvil­ken som helst. Før­om­tal­te Özlem Cekic. Hun men­te ikke at have set doku­men­ta­tion for de dan­ske eksemp­ler på infil­tra­tion, Vad hav­de hen­vist til i sin tale, og der var ingen til ste­de i stu­di­et til at mod­be­vi­se hen­des påstand.

Mens Cekic live i æte­ren klæd­te Fre­de­rik Vad af, stod man­den selv i under­buk­ser i sit køk­ken og mær­ke­de blo­det sti­ge til hovedet.

Vad var ale­ne hjem­me og begynd­te at gå rundt i ring. For­bi­tret på den moral­ske kri­ti­ker, på det “med­lø­ben­de” medie og på sin egen afmagt. Den mor­gen kun­ne Fre­de­rik Vad sag­tens have været hoved­per­so­nen i en Houellebecq-roman.

Hvis Sig­ne, kære­sten, ikke alle­re­de var taget på arbej­de, kun­ne hen­des bero­li­gen­de hånd på skul­de­ren nok have afhjul­pet vreden.

Selv skul­le Fre­de­rik Vad møde sent på arbej­de den for­mid­dag og hav­de alt, alt for god tid. Han var efter­ladt med sine egne følelser.

Så greb han sin mobil, boy­kot­te­de sit boy­kot og sms’e­de til P1’s redak­tion, at han ger­ne vil­le stil­les igen­nem. Ven­te­ti­den vare­de en time. Klok­ken var nær ved 9, da Vad ende­lig blev rin­get op af pro­gram­mets vært.

I de få minut­ter, inter­viewet vare­de, nåe­de han ikke kun at for­sva­re sine egne påstan­de fra talen. Han fik også beskyldt vær­ten Ceci­lie Lan­ge for at være dår­lig til sit arbej­de og hele P1 for at være poli­tisk bia­sed og dri­ve mikro­fon­hol­derjour­na­li­stik. Alt sam­men live. Sta­dig i underbukser.

Så blev klok­ken 9, mor­gen­fla­den nåe­de vejs ende, og dagen fort­sat­te. Til­ba­ge i køk­ke­net sad Fre­de­rik Vad og puste­de ud.

Sene­re, da Vad hav­de fat­tet sig, rin­ge­de han til pro­gram­mets redak­tion igen. Den­ne gang for at klin­ke skårene.

Mod­ta­ge­ren af opkal­det var redak­tions­chef Micha­el Alsen. Han ople­ve­de opkal­det sådan, at Vad “bekla­ge­de karak­te­ren af sit udfald”. Alsen værds­at­te den “for­so­nen­de sam­ta­le”, og iføl­ge DR-che­fen gav Fre­de­rik Vad udtryk for, at han var “ret pres­set” i den peri­o­de, og at hans til­stand gjor­de udslaget.

Da Fre­de­rik Vad sene­re præ­sen­te­res for Alsens ople­vel­se, und­si­ger han den ikke. Und­skyl­de vil han ikke, “men”, siger han, “sådan noget gør man kun en gang”.

Erken­del­ser­ne hober sig op hos Fre­de­rik Vad i dis­se uger.

Tak for at læse før­ste kapi­tel 1 af Vads Velsignelse.

Kapi­tel 2, Arven, kan læses her. Her lærer vi, hvor Fre­de­rik Vads tem­pe­ra­ment og idéer kom­mer fra, hvil­ken del af Soci­al­de­mo­kra­tiets histo­rie, han har ambi­tio­ner om at videre­fø­re – og hvil­ken, han helst så fortrængt, men som sta­dig for­føl­ger ham.

Kapi­tel 3, Omfav­nel­sen, kan læses her. I det­te kapi­tel kon­fron­te­res Fre­de­rik Vad med gam­le ven­ner, der afvi­ser ord­fø­re­rens erken­del­ses­rej­se – mens han bli­ver omfav­net af nye bekendt­ska­ber fra en helt anden poli­tisk fløj, Vad ellers ikke vil sæt­tes i bås med.