3F vil strejke mod Elon Musk – mens medlemmerne har hundredvis af millioner kroner opsparet i Tesla
Foto: Johan Nilsson/TT/Ritzau Scanpix
Det korte af det lange
Medlemmerne i landets største fagforening, 3F, sympatistrejker med svenske arbejdere, der protesterer mod elbilproducenten Tesla.
Nu viser det sig, at de strejkende 3F’ere har spundet guld på at kaste pensionspenge efter netop Tesla.
3F-chef forsvarer millioninvestering.
“Altså, nu blev Rom jo ikke bygget på én dag.”
Hele historien
De danske havnearbejdere er færdige med at transportere Tesla-biler videre til Sverige om 14 dage.
I seks uger har den svenske fagforening IF Metall strejket for en overenskomst på Teslas værksteder i Sverige, og nu har 3F Transport, der blandt andet organiserer chauffører, reddere og havnearbejdere, tilsluttet sig en sympatistrejke.
”Selvom man er en af de rigeste i verden, kan man ikke bare lave sine egne regler. Vi har nogle aftaler på arbejdsmarkedet i Norden, og dem må man overholde, hvis man vil drive virksomhed her. Solidaritet er grundstenen af fagbevægelsen og strækker sig på tværs af landegrænser.”
Sådan lyder kritikken på den ene side fra frontfigur og gruppeformand i 3F Transport, Jan Villadsen, efter at 3F har valgt at gå i sympatikonflikt med Tesla, der ikke vil lade svenske arbejdere organisere sig.
Men på den anden side har 3F’ernes pensionsselskab, PensionDanmark – hvor Jan Villadsen i øvrigt også sidder i bestyrelsen – aktier for 400 millioner kroner i Tesla, kan Frihedsbrevet nu fortælle.
Dermed har 3F’ernes pensionsselskab i de seneste år tjent store summer på den støt stigende Tesla-aktie, mens selskabet og Elon Musk flere gange offentligt har fortalt, hvor lidt man bryder sig om fagforeninger.
Hvordan synes du egentlig, at det ser ud, når man rent faktisk indgår i en sympatikonflikt, og man stadigvæk har en ret stort aktieposition i Tesla?
“Altså, nu blev Rom jo ikke bygget på én dag. Fordi vi har sendt en konfliktvarsel i dag, er det jo ikke sådan, at jeg rejser rundt i hele verden og siger, at nu må de ikke investere i Tesla mere,” siger Jan Villadsen, som minder om, at der er et ansvar for pensionsmidlerne.
“Man sælger jo ikke aktier for flere hundrede millioner lige på en studs. Vi har jo også en forpligtelse over for dem, der har deres pensionsmidler her, så det skal jo gøres ordentligt og have en anden investering for de her penge. Så det er ikke noget, jeg har tænkt mig at indkalde til et ekstraordinært bestyrelsesmøde om, hvis det er det, du spørger om. Men det kommer selvfølgelig op på bestyrelsesmøderne, sådan er det jo,” forklarer Jan Villadsen.
Det undrer mig, at nu slår I på tromme – nu skal vi vise Tesla osv. – at man så…
“… Kan du garantere mig for, at Tesla ikke laver en overenskomst i næste uge inden bestyrelsesmødet? Skal vi så købe dem tilbage igen eller hvad? Det kan jo også være, at de laver en aftale, det ved jeg jo ikke noget om,” siger Jan Villadsen.
Flere har smidt Tesla på porten
Mens PensionDanmark fortsat har aktier i Tesla, så har flere pensionsselskaber valgt den stik modsatte vej ved direkte at droppe investeringer i Tesla, viser en gennemgang af flere pensionskassers investeringsportefølje.
Det er særligt Teslas holdning til at organisere sig, som er en rød klud i øjnene på pensionskasserne.
En af dem er Industriens Pension, der blandt andet organiserer Dansk Metals medlemmer, som i håndfaste vendinger tager afstand til Tesla.
“Ordentlige arbejdsforhold er ikke blot en arbejdstagerret, men er også med til at sikre et langsigtet bæredygtigt afkast af investeringerne. På den baggrund valgte vi i 2022 at udelukke Tesla, den amerikanske producent af elbiler,” lyder det i Industriens Pensions rapport om samfundsansvar for 2022.
Tesla har i flere år været under luppen hos Industriens Pension, der i det forgangne år tog det endegyldige skridt og udelukkede elbilproducenter, fre mgår det endvidere af rapporten.
“Vi havde holdt selskabet ude af porteføljen i en årrække, mens vi fulgte en række verserende sager om brud på arbejdstagerrettigheder, bl.a. i forhold til medarbejdernes ret til at organisere sig. I 2022 konkluderede vi, at der ikke var sket tilstrækkelige fremskridt i selskabets håndtering af arbejdstagerrettigheder, og Tesla blev derfor tilføjet listen over ekskluderede selskaber,” skrev Industriens Pension, der ikke står alene med det kritiske syn på Tesla.
Hos pensionsselskabet PKA, som blandt andet organiserer fysioterapeuter, jordemødre og sygeplejersker, har Tesla været i den sorte bog i fem år.
“Vi ekskluderede i 2018 Tesla på grund af problemer med arbejdstagerrettigheder,” fremgår det af investeringspolitikken hos PKA, der med 335.000 medlemmer er et af landets største pensionsselskaber.
Også hos Sampension, der har over 300.000 medlemmer, er det udelukket at spytte penge i Tesla, som er et af 269 sortlistede selskaber, fremgår det af Sampensions investeringspolitik.
Tesla har siden 2020 været på den sorte liste, viser en gennemgang af Sampensions nyhedsarkiv.
Og hos Lærernes Pension er Tesla også udelukket for brud på globale normer.
Intern uenighed
Diskussioner om, hvor pensionspengene skal investeres, er ikke ny for 3F’erne.
Ja- og nej-stemmerne var nemlig tætte, da 700 kongresdelegerede til 3F’s kongres i 2022 diskuterede, hvorvidt 3F skulle arbejde for en investeringspolitik.
“Det klinger hult, når Pensiondanmark har investeret 241 millioner kroner i Tesla,” sagde Rune Thor Nielsen, faglig sekretær i 3F’s afdeling for jord- og betonarbejdere BJMF, der fra talerstolen henviste til, at Tesla fyrer fagligt aktive.
Afstemningen var dengang tæt, men blev i sidste ende stemt ned.
3F besluttede derfor fortsat at overlade beslutningerne om, hvilke selskaber 3F’ernes pensionspenge skulle investeres i, til pensionsselskaberne og deres bestyrelser.
I PensionDanmarks bestyrelse sidder netop Jan Villadsen fra 3F Transport. Han fremhæver PensionDanmarks politik om aktivt ejerskab, der skal skabe forandring indefra.
“De penge, der kommer ind, dem forrenter vi jo bedst muligt, og så har vi det, vi kalder for ‘Aktivt Ejerskab’ i PensionDanmark. Det vil sige, når vi investerer nogle steder, så har vi også adgang til forskellige generalforsamlinger, og hvad der ellers er. Og det er jo for at se, om vi kan forbedre forholdene de steder,” siger Jan Villadsen.
Nu sidder du jo også selv med i bestyrelsen i PensionDanmark. Er det noget, du tænker skal bringes op?
“Ja, jeg har tænkt mig at bringe det op. Jeg bragte det op sidst, og der blev vi enige om, at vi skal have en snak om det her. Så det er jeg helt sikker på, at vi har.”
Hvad betyder det?
“Ja. En snak om, om vi skal blive ved med at investere i firmaer, som aktivt går ud på denne her måde og siger, at det (fagforeninger, red.) vil de ikke have noget med at gøre.”
Nu er der jo en situation, hvor dine medlemmer i 3F Transport bliver omfattet af en sympatikonflikt mod Tesla, mens deres pensionsmidler jo rent faktisk er investeret i selvsamme selskab. Føler man sig sådan lidt åndssvag, når det sker?
“Hører du ikke, hvad jeg siger? Jeg siger jo, at vi har en investeringspolitik, der siger, at vi har et aktivt ejerskab. Og det gør vi for at se, om vi kan få indflydelse de steder, vi investerer.”
I har vægtet det aktive ejerskab højest i Tesla indtil nu, og nu vil du så tage sagen op?
“Ja, ja. Jeg vidste jo godt, at det har været undervejs, så jeg tog faktisk sagen op på sidste bestyrelsesmøde og sagde, at vi måske skulle have en snak om det, og det var vi enige om. Og nu er det jo oplagt,” siger Jan Villadsen, som påpeger, at PensionDanmark ikke bare kan sælge aktierne.
Men så virker det jo også, som om man vægter denne her investering ret højt.
“Nej, nej. Jeg kan godt høre, at du ikke sidder med i denne her slags bestyrelser, fordi det er jo ikke sådan, at man bare knipser med fingrene og siger, at så sælger vi dem.”
Nej, jeg er ikke vant til at investere 400 millioner kroner, hvis det er det, du spørger om.
“Nej, men forståelsen af det her er jo, at man sælger jo ikke lige for 400 millioner aktier sådan fra dag til dag,” påpeger formanden for 3F Transport.
Ud over midlerne i PensionDanmark har 3F selv en aktiebeholdning på 5 milliarder kroner. 3F afviser dog at svare Frihedsbrevet på, hvorvidt de har aktier i Tesla.
“Vi udtaler os ikke om vores økonomiske forhold udover, hvad der findes på vores hjemmeside,” lyder svaret fra 3F.
Frihedsbrevet har forsøgt at få en kommentar fra 3F’s forbundsformand Henning Overgaard.
“Alle spørgsmål om PensionDanmark skal rettes til PensionDanmark. 3F har ingen kommentarer,” lyder svaret dog fra 3F’s pressetjeneste.