I et patos­fyldt rek­la­mes­pot for­tæl­ler sku­e­spil­ler Tro­els Thor­sen, der er kendt fra fle­re film og tv-seri­er, hvor­dan hans demen­te mor ikke læn­ge­re kan gen­ken­de ham.

“Kan det vir­ke­lig pas­se, at vi skal ven­te fle­re måne­der på en udred­ning?” spør­ger han i rek­la­men, der er ble­vet sendt på TV 2 og soci­a­le medier.

Her­ef­ter repli­ce­rer en varm man­destem­me i en speak:

“Vid­ste du, at du har ret til hur­tig udred­ning? Hos Din Patient­gu­i­de fin­der du råd og vej­led­ning om dine patientrettigheder.”

Rek­la­men slut­ter med at oprem­se tele­fon­num­me­ret til Din Patient­gu­i­de, som Dan­marks stør­ste vel­færds­kon­cern Care­link dri­ver for finanslovsmidler.

Der er bare et meget alvor­ligt problem. 

Rek­la­mens bud­skab er iføl­ge regio­ner­ne så mis­vi­sen­de, at de har slå­et alarm til Sundhedsstyrelsen.

“Ind­hol­det må betrag­tes som vild­le­den­de,” skri­ver de fem regio­ner i et fæl­les brev til Sundhedsstyrelsen.