I et patosfyldt reklamespot fortæller skuespiller Troels Thorsen, der er kendt fra flere film og tv-serier, hvordan hans demente mor ikke længere kan genkende ham.
“Kan det virkelig passe, at vi skal vente flere måneder på en udredning?” spørger han i reklamen, der er blevet sendt på TV 2 og sociale medier.
Herefter replicerer en varm mandestemme i en speak:
“Vidste du, at du har ret til hurtig udredning? Hos Din Patientguide finder du råd og vejledning om dine patientrettigheder.”
Reklamen slutter med at opremse telefonnummeret til Din Patientguide, som Danmarks største velfærdskoncern Carelink driver for finanslovsmidler.
Der er bare et meget alvorligt problem.
Reklamens budskab er ifølge regionerne så misvisende, at de har slået alarm til Sundhedsstyrelsen.
“Indholdet må betragtes som vildledende,” skriver de fem regioner i et fælles brev til Sundhedsstyrelsen.
Bliv medlem og læs videre – spar 50%
Støt uafhængig journalistik og få adgang til hele vores arkiv – fra afsløringer til fængende podcasts.
Se alle vores tilbudPopulære artikler
Fri Politik
Går til kamp mod boligmangel: Mindst halvdelen af året har Line Barfod...
Fri Politik
Afsløret i kæmpe bolighykleri: Enhedslisten-politiker scorede...
Fri Forskning
Fik cannabis-tandpasta under behandling og endte på psykiatrisk...
Bogmærker
Den største kvadratmeter-hykler i byen