I marts kun­ne vi her på Fri­heds­bre­vet for­tæl­le om et højt opsigtsvæk­ken­de sam­ar­bej­de mel­lem Novo Nor­disk og den lil­le patient­for­e­ning for svært over­væg­ti­ge, Adipo­si­tas­for­e­nin­gen. Novo Nor­disk stil­le­de i 2022 med 500.000 kro­ner til kampag­ne for for­e­nin­gen. Der­u­d­over betal­te Novo Nor­disk 39.674 kro­ner for opta­gel­se af podcasts, trans­por­tom­kost­nin­ger, del­ta­gel­se i en kon­fe­ren­ce for to per­so­ner fra Adipo­si­tas­for­e­nin­gen samt oplæg på efter­ud­dan­nel­se for sund­heds­per­so­na­le, viser ind­be­ret­nin­ger til Etisk Nævn for Læge­mid­de­lin­du­stri­en (ENLI).