Christina Lagoni

christina@frihedsbrevet.dk

42 i arkiv­fe­ber

Nu dukker Derrida pludselig op på dansk. Og det med en tekst, der oprindelig blev holdt som forelæsning på Freud-museet i London i 1994. Senere kom der diverse udvidelser, indledninger og efterord til, og endnu en gang havde Derrida barslet med en ganske lang bog. Men emnet er faktisk dybt interessant og vigtigt. Det angår – meget bredt fortalt – hvordan vi generelt omgås ideen om erindring, det at huske noget. Hver for sig kan vi siges at være omvandrende kataloger over alt, hvad der er sket i vores liv. Hjernen er på en vis måde et kolossalt arkiv, der rummer alt vi nogensinde har set, læst og hørt.

Borg­me­ster køb­te spinkampag­ne i oligark-sag: Nu kom­mer vagt­hund på banen

Halsnæs Kommune skal nu forklare den kommunale vagthund, Ankestyrelsen, hvad der er op og ned i oligark-sagen om kommunens brug af lobbyisten Jens Worning Sørensen. Det sker, efter at Frihedsbrevet har afsløret, hvordan kommunen betalte lobbyisten for at lave et spinforsvar for, at kommunens største arbejdsplads var ejet af Vladimir Lisin, en af Ruslands rigeste mænd.

Bjer­gryt­te­ren fra lan­det uden bjer­ge

Mattias Skjelmose Jensen kører over mållinjen som danmarksmester 2023 - Mændenes DM i landevejscykling, linjeløb, i Aalborg søndag den 25. juni 2023. Mattias Skjelmose Jensen vinder DM-guld, Magnus Bak Klaris sølv og Andreas Lorentz Kron bronze.. (Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix)

Den unge bjergrytter Mattias Skjelmose udførte i søndags den sjældne kunst at vinde et danmarksmesterskab i et land uden bjerge. Sætningen lyder abstrakt: Bjergrytteren fra landet uden bjerge. Det er godt, at Mattias Skjelmose er gjort af et hårdere stof end hvad, der er almindeligt, for i de seneste to uger har han i en alder af blot 22 år stået igennem flere livsdefinerende udfordringer.

Pres­se­næv­net kri­ti­se­rer Fri­heds­bre­vet

Frihedsbrevet omtalte i januar måned administrationen af madspildsorganisationen Stop Spild Lokalt. Mediet omtalte i overskriften, at der var omfattende rod i organisationen. I artiklen omtaltes det blandt andet, at organisationen gang på gang havde haft problemer med at få indsendt dokumentation til Indsamlingsnævnet. Artiklen henviste også til kritisk omtale af organisationen i et andet medie og gengav i den forbindelse en vurdering fra Slagelse Kommune om organisationens regnskaber.

Krigs­skat, bureau­kra­ti og til­ba­ge­købs­klau­sul: Sal­get af Carls­bergs rus­si­ske for­ret­ning er langt fra slut

Der er gået halvandet år, siden Carlsberg annoncerede, at bryggeriet ville frasælge dets russiske aktiviteter, der udgør næsten 10 procent af selskabets omsætning.

Nu er de russiske aktiviteter endelig blevet solgt. Køberen er hemmelig, og forude venter de russiske myndigheders godkendelse af salget, og det kan vise sig sværere end som så.

Både danske, amerikanske og russiske eksperter forudser en usikker og besværlig godkendelsesproces.

Dansk trans­port­gi­gant ind­går mil­li­onfor­lig med det ame­ri­kan­ske for­svar efter svin­del­sag

Foto: CHRISTOF STACHE/Ritzau Scanpix

Det esbjergensiske transport- og logistikfirma Blue Water Shipping har indgået et forlig på 1,89 millioner dollars eller knap 13 millioner kroner med det amerikanske forsvar og justitsministerium. Sagen kommer, efter en 38-årig dansk medarbejder i Blue Water Shipping sidste år blev idømt halvandet års fængsel i USA for at have svindlet ved at sende fiktive fakturaer. Foruden svindlen har Blue Water Shipping også været nødsaget til at betale et større millionbeløb for at have overfaktureret det amerikanske forsvar.

Kam­pen om Bjør­n­baks­vej

Flere anholdelser af danske rockere i Spanien, nyt om Comanches MC’s affolkede klubhus på Amager samt en efterlysning af seks bandefolk og en mystisk syvendemand efter et overfald på en 35-årig aarhusianer i Esbjerg. Sådan lyder stikordene til denne uges Fri Bandit, der alt efter temperament kan beskrives som blandede bolsjer eller hele tre ting på én gang.

Fri Kri­stof­fer #32: Mener Etisk Råd mon, at dan­sker­ne har ret­ten til deres egne post­kas­ser?

”Velkommen til pressemøde her på Rigshospitalet. Danmark skal have verdens bedste sundhedsvæsen.” Ambitionerne fejlede ikke noget, da statsminister Mette Frederiksen i slutningen af maj sammen med sundhedsminister Sophie Løhde og udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen præsenterede en pakke til det danske sundhedsvæsen på fem milliarder kroner. Pressemøder er – sammen med Instagram og Facebook – Mette Frederiksens foretrukne kommunikationsplatform. Måske fordi hun netop kan sige eller skrive ting som, at “Danmark skal have verdens bedste sundhedsvæsen” uden dernæst at konkretisere, hvordan man præcis skal nå dertil.