Christina Lagoni

christina@frihedsbrevet.dk

Cala­bri­en i hele ver­den

Bandepakker, forbudssager og kommuner, der smider rockere ud af deres klubhuse. Det skorter ikke på tiltag fra myndighedernes side for tiden, når det handler om at gøre livet surt for de hjemlige rockergrupper og gadebander. Men hvad med bekæmpelsen af de internationale forbryderkarteller? Det kunne for eksempel være den syditalienske ‘Ndrangheta-mafia, der anslås af have 6.000 medlemmer i Europa og tidligere er vurderet til at stå for 80 procent af kontinentets kokainhandel. Det hører vi knap så meget om.

Færøsk mini­ster: Vi ser ingen øget rus­sisk akti­vi­tet

Til denne udgave af Fri Tænkning har jeg talt med Høgni Hoydal, leder af Færøernes republikanske parti og øernes udenrigsminister. Vi talte om russisk tilstedeværelse i færøsk farvand, om den sikkerhedspolitiske situation i Nordatlanten, rigsfællesskabet og Færøernes kurs mod selvstændighed, Færøernes fremstormende økonomi, sanktionspolitikken, fiskeripolitik og en omstridt fiskeriaftale med Rusland, som netop er blevet fornyet, den interne færøske debat om forholdet til Rusland og danske politikeres kritik af Færøerne.

Fri Kri­stof­fer #30: Bri­ste­de for­ud­sæt­nin­ger

Endnu en uge er gået, hvor tophistorien i dansk politik har været, om landets statsminister Mette Frederiksen mon snart defilerer ned til NATO for at blive generalsekretær. Statsministeren har da heller ikke gjort det store for at sætte en prop i spekulationerne, og hun tilbragte grundlovsdag sammen med CIA og Joe Biden i stedet for på en talerstol et sted i Danmark.

Hvil­ken kri­se har vi afblæst?

Vismænd, bureaukrater og de resterende dele af regeringen har sidenhen givet den som beredvillige klakører og har én efter én klappet i takt til tonerne af den bløde økonomiske landing. Selv vores ellers forrygende overvismand Carl Johan Dalgaard har måttet stemme i, efter at den danske økonomi har gjort vismændenes dystre beskæftigelsesprognose til skamme.

Ankla­get for leje­mord, at være fup-læge og stå bag virk­nings­løs medi­cin: Tyr­kisk tryl­le­kun­ster sam­le­de pen­ge ind til ver­den­skendt dansk bil­de­sig­ner

Den verdenskendte danske bildesigner Henrik Fisker har igen fået vind i sejlene med lanceringen af sin nye elbil Fisker Ocean. Den første bil er netop blevet leveret i Danmark, og på listen over købere tælles både store amerikanske investorer og danske A-kendisser som Nikolaj Coster-Waldau. Selv beskriver han sig som en bokser, der er blevet knockoutet – og nu er kommet på benene igen. For bag Henrik Fiskers bilprojekt ligger en opsigtsvækkende konkurs. Og nu kan Frihedsbrevet fortælle, hvordan Henrik Fisker benyttede sig af en utrolig kontroversiel mellemmand til at forsøge at sælge sit selskab forud for konkursen i 2013. Henrik Fisker nægter at have kendskab til mellemmanden.

Mode­ra­ter­ne afvi­ser at mel­de klart ud om auto­ma­tisk organ­do­na­tion: “Det kan gøre mere ska­de end gavn for sagen”

Folketingets afslutningsdebat i Folketingssalen på Christiansborg. Moderaternes Monika Rubin (M).

Regeringspartiet Moderaterne ønsker ikke at melde klart ud, hvor partiet står, når det kommer til spørgsmålet om automatisk organdonation. Ifølge partiets politiske ordfører Monika Rubin kan den slags hurtige politiske udmeldinger være med til at skubbe til polariseringen i debatten og være til “mere skade end gavn for sagen”.

DFI’s tid­li­ge­re film­kon­su­lent fik det stør­ste beløb nogen­sin­de, da han skul­le lave sin egen doku­men­tar: “Ærger­ligt, hvis der skal være mistan­ke om kam­me­ra­te­ri”

Det Danske Filminstitut har givet 10 millioner kroner til en dokumentar, der er instrueret af instituttets tidligere filmkonsulent Anders Riis-Hansen. Flere i miljøet undrer sig nu over, hvordan han lykkedes med at få det største beløb nogensinde til en dokumentar.

Man tager ikke på stran­den for at læse Kaf­ka

Lad det bare være kendt, at jeg ikke er nogen strandløvinde. Jeg foretrækker i sandhed at sidde på en rigtig stol langt fra ispinde, flipflappere og mænd, der udspyr vandmelonkerner iført sprukne surfershorts. Alligevel har jeg i den forløbne uge tilladt mig at have den tilbagevendende tanke, at de to bøger i denne uges Fri Kritik er nogle rigtige strandbøger.

Øst for Sto­re­bælt dør dob­belt så man­ge nyre­sy­ge dan­ske­re, mens de står på ven­te­li­ste, som i hele resten af lan­det: “Det kan gan­ske enkelt ikke være rig­tigt”

Indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V) præsenterer regeringens nye sundhedspakke på et pressemøde i Rigshospitalet i København tirsdag den 23. maj 2023.. (Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix)

Bliver man som dansker alvorligt syg med en nyresygdom, skal man ikke ønske sig at bo øst for Storebælt. For her er ventetiden på en nyretransplantation cirka dobbelt så lang som i resten af landet, viser en ny rapport fra Sundhedsstyrelsen. Den lange ventetid kan i sidste ende blive et spørgsmål om liv eller død. De seneste fem år var der således 57 patienter i Region Hovedstaden, der døde, mens de ventede på en nyre. Det svarer til cirka halvdelen af samtlige dødsfald blandt alle landets nyrepatienter på venteliste i perioden. Til Frihedsbrevet siger sundhedsminister Sophie Løhde (V), at den længere ventetid i Østdanmark “ganske enkelt ikke kan være rigtigt”. Ministeren har dog ingen ny løsning på problemet.

Fat­ti­ge kom­mu­ner fyre­de sosu’er og lod ukr­ud­tet gro for at spa­re pen­ge – men brug­te fle­re hund­re­de tusin­de kro­ner på roy­a­le besøg

To af landets absolut fattigste kommuner brugte knap 700.000 kroner på at få besøg af Kongehuset, mens de i den grad måtte livremmen ved at lancere store besparelser, viser Frihedsbrevets research. Besparelserne ramte både kommunalt ansatte, skoler og idrætsklubber samt lokale politikeres løn. Spild af penge, lyder bredsiden fra kritikere.