Christina Lagoni

christina@frihedsbrevet.dk

Eks­per­ter kri­ti­se­rer Justits­mi­ni­ste­ri­et for man­gel­fuldt svar i spørgs­må­let om cen­sur af rus­si­ske medi­er

EU besluttede tidligere i år at indføre en blokering af to statsejede russiske medier; Sputnik og Russia Today. Blokeringen blev udformet som en forordning, hvilket vil sige, at den var gældende, selvom den ikke kom forbi de danske lovgivere. Det skabte en del debat og førte til spørgsmål i både Folketingets europa- og retsudvalg. Spørgsmålene gik på, hvordan blokeringen harmonerede med grundlovens paragraf om censur. Højesteret har nemlig tidligere fastslået, at EU-lov ikke skal efterleves, hvis den er i strid med grundloven. Justitsministeriets konklussion lød kort og kontant; “en sådan ordning rejser efter Justitsministeriets opfattelse ikke spørgsmål i forhold til grundlovens § 77”. Det møder nu kritik fra flere eksperter.

EU og USA deler vær­di­er, men har for­skel­li­ge inter­es­ser

Mit navn er Friis Arne Petersen. Velkommen til mit ugentlige nyhedsbrev Friis’ diplomatpost. Her vil jeg dele erfaringer og indsigt fra over 41 år i udenrigstjenesten. Formålet med nyhedsbrevet er at hjælpe dig til en forhåbentlig bedre forståelse af, hvad der sker i en verden i opbrud, og hvilken rolle diplomatiet spiller. Nyhedsbrevet vil primært bestå af sammendrag og fremhævelse af de centrale pointer, som Flemming Rose og jeg taler om i podcasten Friis’ diplomatpost. Vi taler om ugens vigtigste begivenheder i verden, sætter særligt fokus på en enkelt af dem og forsøger derpå at sætte den ind i en bredere sammenhæng, så det bliver lettere at forstå, hvad der er på spil, og hvad man skal holde øje med, hvis man vil se det store billede.

Poli­ti­ken må ger­ne lave rek­la­mer for Dub­ai, men det må Bri­an Laud­rup ikke: “Det er ikke det sam­me,” siger che­fre­dak­tør

Henri Delaunay-trofæet besøger København . Trofæet bydes velkommen til København ved en officiel velkomst i festsalen på Københavns Rådhus tirsdag den 11. maj 2021. København er den fjerde by på trofæets rejse, rejsen begyndte i Baku og fortsætter til Amsterdam. Bag velkomsten står arrangørerne bag EURO 2020 i København; DBU, Københavns Kommune og Sport Event Denmark samt de danske, officielle og lokale EM-ambassadører Michael Laudrup, Brian Laudrup og Flemming Povlsen.. (Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix)

Politiken har afbrudt deres samarbejde med Brian Laudrup, fordi han optrådte i en reklame for Dubai. Laudrup skulle have lavet podcasten Brian & Bolden for Politiken, men der nåede kun at komme et enkelt afsnit af podcasten. For som Politikens chefredaktør Amalie Kestler siger i torsdagens udgave af Politiken, er Brian Laudrups reklame for Dubai ikke foreneligt med “den uafhængighed, som lyttere af vores podcast skal kunne forvente”. Det, Amalie Kestler dog glemmer at nævne, er, at Politiken selv gladeligt bringer annoncer og sponsoreret indhold for Dubai. For eksempel findes der seks flotte artikler om Dubai på Politiken. Artiklerne er købt og betalt af Emirates – et flyselskab, der er ejet af Dubais regering. Artiklerne handler om mad, kunst, iværksætteri, arkitektur og bæredygtighed.

Støt­te­par­ti skær­per kri­tik­ken af Ras­mus Pre­hn efter nye afslø­rin­ger: “Der er græn­ser for vores tål­mo­dig­hed”

Fødevareminister Rasmus Prehn er indkaldt i samråd i samråd om diverse restaurant- og barregninger på Christiansborg torsdag den 25. august 2022. (Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix)

Sagerne om Rasmus Prehns omgang med skatteborgernes penge står i kø. Senest har Frihedsbrevet afsløret, at deltagerne til Rasmus Prehns skatteyderfinansierede netværksevent om “fremtidens landbrug” den 4. maj blev forkælet med blandt andet champagne, vinmenu og fin middag. Hele arrangementet kostede 56.528 kroner – 2.826 kroner for hver enkelt deltager – og nu har departementschefen i Fødevareministeriet offentligt taget skraldet for Rasmus Prehns ekstravagante event. Den nye udvikling får Peder Hvelplund fra regeringens støtteparti Enhedslisten til at skærpe kritikken af Rasmus Prehn. For der er nemlig grænser for Enhedslistens tålmodighed med fødevareministeren, slår han nu fast i et interview med Frihedsbrevet.

Ras­mus Højlunds far: Han fik aldrig en reel chan­ce i FCK

Landstræner Kasper Hjulmand har en historie med fodboldfamilien Højlund. For små 25 år siden var Hjulmand som en del af anførergruppen i B.93 med til at byde angriberen Anders Højlund velkommen til klubben, og netop i disse dage indgår Rasmus Højlund, Anders Højlunds 19-årige søn, for første gang i A-landsholdstruppen. Fri Spark taler i denne udgave med Anders Højlund om, hvorfor hans søn ikke fik sit seniorgennembrud i FC København, men nu – via en vild halvsæson i den østrigske Bundesliga – både er landet i italiensk topfodbold og er i betragtning til den trup, der skal til VM i Qatar.

Ame­ri­kansk akti­vist: Ord kan gøre ondt, men det er en død­sens­far­lig logik at sæt­te lig­heds­tegn mel­lem ord og fysisk vold

I denne uges Fri Tænkning taler jeg med Suzanne Nossel, direktør for PEN America, om mordforsøget på Rushdie, om de største trusler mod ytringsfriheden i USA og ude i verden, og om hvordan man vinder de unge generationer for en idé, som mange ser som den direkte modsætning til de værdier, de bekender sig til.

Afslø­ring: Reg­ning for Ras­mus Pre­hns luksus­mid­dag eks­plo­de­rer efter plud­se­ligt fund af champag­ne-bilag – nu und­skyl­der depar­te­ments­chef

Sagen om fødevareminister Rasmus Prehns luksusmiddage, restaurantbesøg og fadøl for skattekroner tager nu en ny og på alle måder opsigtsvækkende drejning. Det viser sig nemlig, at Fødevareministeriet pludselig har fundet en række nye bilag relateret til et omdiskuteret netværksarrangement den 4. maj om “fremtidens landbrug”, som Frihedsbrevet afslørede tidligere på ugen. Her kom det frem, at deltagerne fik serveret en fin middag med tilhørende vinmenu til en kuvertpris på 1.265 kroner – altså væsentligt mere end de 600 kroner per kuvert, som ministeriets egne retningslinjer normalt tillader. Efter Frihedsbrevet har stillet flere spørgsmål til arrangementet, har Fødevareministeriet pludselig fundet flere udgifter relateret til mødet den 4. maj. Og de viser, at det stærkt omdiskuterede arrangement er mere end dobbelt så dyrt som først oplyst. Blandt andet er der købt champagne, specialøl og sodavand for 7.035 skattekroner plus moms, og kuvertprisen lyder nu på 2.826 kroner for hver enkelt deltager.

OBERRA: Et hyg­ge­ligt che­ap eat i Nør­re­bros urba­ne restau­rant-ørken

Vi har igen forbrudt os mod anmelderreglerne og spist et sted, der netop er åbnet – Oberra, der har placeret sig på den indtil nu restaurantløse Skjolds Plads. Vores besøg bød på dejlige retter, enkelte svipsere og et sødt personale – det var tiltrængt! Hvor vi i sidste uge befandt os i noget, der vel kan betegnes som et restaurantmekka i området omkring Enghave- og Litauens Plads, er vi dagens nyhedsbrev havnet i, hvad der indtil nu har været en urban ørken (rent restaurantmæssigt) midt i København – nemlig området omkring Skjolds Plads på Nørrebro.

Luksus­mid­dag, vin­me­nu og for­vir­ring om for­må­let: En aften i Pre­hns egen “tæn­ket­ank”

Fødevareminister Rasmus Prehn (S) har beskrevet et såkaldt netværksarrangement den 4. maj i år om “fremtidens landbrug” som en ganske særlig begivenhed. Formålet og deltagerlisten var tilmed så særlig, at man i ministeriet fandt anledning til at fravige sine egne retningslinjer og servere mad og vin til en pris, der er dobbelt så høj som det tilladte. Men hvorfor var netop dét arrangement så særligt, at man afveg fra reglerne? Frihedsbrevet har kontaktet en lang række af deltagerne for at komme nærmere, hvad de diskuterede, og hvorfor arrangementet var så særligt, som Prehn selv siger. En af deltagerne siger, at der var tale om “et helt klassisk netværksarrangement”, mens andre forklarer, at de diskuterede så forskellige temaer som bylandbrug, en jordbrugerfond og kød som krydderi i kantinen.

Fia­sko­for­fat­ter er ved at få en best­sel­ler­ko­ne – hvad fin­der han så på?

I denne uges Fri Kritik skal vi blandt andet forbi Kirsten Hammanns nye roman Georg-komplekset. Georg er 55 år gammel, gift, tidligere succesforfatter med talrige lange interviews i aviser og magasiner, oversættelser til engelsk og fransk, alenlange køer af læsere, der vil have en autograf i bøgerne, modtager af litterære priser og medaljer fra Dronningen. Nu er han imidlertid en frygteligt falleret forfatter. Han lider af en mangeårig skriveblokering. Forlaget har dumpet ham. Kollegerne undgår ham, fordi bitterheden og misundelsen står ud af ham i lange, giftiggrønne stråler. Læserne har glemt alt om ham – og imens bader alle kollegerne sig selvfølgelig i succes og seks stjerner, som de straks beretter om på Facebook. Georg tror ikke det kan blive meget værre. Men så beslutter hans viv sig for at ville skrive en bestseller. Det tegner til at blive en dundrende succes. Hun sidder inde på sit arbejdsværelse og klukker af grin; forlaget er ved at kløjes af begejstring, og filmrettighederne er allerede ved at blive solgt for en formue. Nu begynder Georgs mareridt for alvor. Nu bliver det ondt.